Erbjud flera olika sätt att navigera

Om riktlinjen

  • EN 9.2.4.5
  • WCAG 2.4.5 (A)

Meny, sökfunktion, innehållsöversikt och A-Ö är exempel på olika sätt att navigera på en webbplats och olika personer föredrar olika sätt. Det ska därför finnas fler än ett sätt att navigera så att en person kan välja det sätt som passar bäst för hen.

Därför ska det gå att navigera på olika sätt

Olika personer har olika strategier för att navigera på webbplatser. En person kanske föredrar en sökfunktion, medan en annan hellre använder en innehållsförteckning eller ett alfabetiskt index.

Erbjud därför flera olika sätt att navigera på din webbplats, så att personer kan välja det sätt som passar dem.

Vad kräver lagen?

Det ska finnas två eller fler sätt att hitta en webbsida på en webbplats (så länge webbsidan inte utgör ett steg i en process eller är ett resultat av en process).

Exempel: olika sätt att navigera

Meny

På många webbplatser finns menyer med länkar som gör det möjligt att navigera mellan webbsidor.

Sökfunktion

Ett sätt att hitta webbsidor på en webbplats kan vara via en funktion för fritextsökning.

Innehållsöversikt

En webbplatskarta eller webbkarta är ett sätt att presentera webbplatsens hierarkiska struktur. En vanlig rekommendation för webbplatskartor är att inkludera alla primära länkar och underlänkar på webbplatsen, utan att vara för djup och svårt att navigera. Detta ger användare en översikt över webbplatsens struktur och innehåll, och hjälper sökmotorer att indexera och rangordna webbplatsen korrekt.

A–Ö-index

Ett A–Ö presenterar webbplatsens innehåll i alfabetisk ordning. För att upprätthålla en god kvalitet på ett A–Ö-index är det ofta bäst att sköta det manuellt. Se till att ha med de ord och uttryck som är naturliga för användarna.

Undantag från lagkraven

Kravet gäller inte för webbsidor som utgör steg i en process eller är resultatet av en process.

Rekommendationer utöver lagkrav

Utöver det lagen kräver finns ett antal tips och rekommendationer för hur du kan arbeta med olika sätt att navigera för att förbättra digital tillgänglighet:

Exempel: navigering utöver lagkraven

Länkstigar

Länkstigar eller brödsmulor (”bread crumbs” på engelska) kan med fördel användas för att visa var personen befinner sig.

Vanliga frågor och svar

Använd hellre den svenska formuleringen "Vanliga frågor och svar" än ”FAQ” som står för ”frequently asked questions”. Det är bra att tillhandahålla en sammanställning av frågor och svar, men försök att besvara alla vanliga frågor i huvudmaterialet på webbplatsen.

Steg-för-steg-guider

En steg-för-steg-guide kan användas för att lotsa användare genom en uppgift. Så kallade ”wizards” presenterar de moment användaren ska genomföra i en bestämd sekvens.

Skatteverket har olika sätt att navigera på webbplatsen; en sökfunktion och en huvudnavigering/meny, men även brödsmulor.

Så testar du flera sätt att navigera

Kontrollera att det finns minst två sätt att hitta en webbsida på webbplatsen.

Utdrag ur WCAG

WCAG 2.4.5 (AA) Flera olika sätt

Det finns mer är ett sätt att hitta en webbsida inom en uppsättning av webbsidor, utom när webbsidan är ett resultat av eller ett steg i en process.

Därför länkar vi till WCAG på svenska och engelska

Hjälpte denna information dig?

Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan

Senast uppdaterad: