Kombinera skrift med ljud, bild och film
Kombinera skriven text med ljud, bild och film för att göra informationen mer tillgänglig och lättare för alla att förstå. Särskilt viktigt är detta för personer med olika typer av lässvårigheter. Personer med synnedsättning behöver information i talad form.
Rekommendationer för tillgänglig informationLänk hit
- Visa gärna informationsstödjande bilder och filmer på webbplatsen.
- Se till att det går att lyssna på innehållet
- Tänk på att hålla information i ljud, bild och film uppdaterad.
Visa gärna informationsstödjande bilder och filmer på webbplatsenLänk hit
Bildillustrationer och filmer är särskilt värdefulla för viktig samhällsinformation, information i form av instruktioner och liknande.
Använd film för att nå personer som har svårt att läsa eller inte kan läsa, men som förstår talspråk med stöd av visuell information.
Se till att det går att lyssna på innehålletLänk hit
En skärmläsare kan göra textinnehåll mer tillgängligt för personer med lässvårigheter eller nedsatt syn eller med annat modersmål än svenska. Men det fungerar bara om texter är rätt uppmärkta och det finns textbeskrivningar av innehåll som inte är text. Det finns ganska många webbriktlinjer som berör skärmläsare. Till de mer centrala hör R121. Ange i kod vad sidans olika delar har för roll, R141 Ange sidans språk i koden och R115. Beskriv med text allt innehåll som inte är text.
Enklare skärmläsarprogram (VoiceOver, Narrator, Talkback med flera) finns inbyggda i de flesta moderna datorer och mobiltelefoner. Personer med vissa funktionsnedsättningar kan även få kommersiella program för skärmläsning (Dolphin, ClaroRead, Jaws, ZoomText med flera.) som förskrivna hjälpmedel.
Erbjud gärna även en skärmläsarfunktion direkt på webbplatsen (till exempel SpeakIt, ReadSpeaker eller Talande webb). Se då helst till att användaren själv kan markera vilken text som ska läsas upp. Allra tydligast blir det med en textuppläsningsfunktion som också fortlöpande markerar var i texten uppläsningen sker.
Skolverket erbjuder en lyssnafunktion på sin webbplats. Det går att spela upp hela sidan eller enbart ett markerat stycke.
Komplettera eventuellt den automatiska textuppläsningen med nedladdningsbara ljudfiler för texter med höga krav på uppläsningen.
Om en lyssnafunktion erbjuds är det viktigt att den är lätt att hitta för användare som behöver den. Se R165. Gör tillgänglighetsfunktioner åtkomliga och eventuellt behöver den även dokumenteras, se R172. Dokumentera tillgänglighetsfunktioner.
Exempel på webbsidor som kombinerar flera formatLänk hit
- Om att läsa på många sätt har informationsfilmer på flera språk om anpassade medier.
- Sveriges radio kompletterar sina ljudinslag med text och bild på webben:
Fördjupning om ljud, bild och videoLänk hit
- Denna riktlinje angränsar till flera andra webbriktlinjer om ljud, bild och video.
- Några förslag på hur kartor, tabeller, diagram och andra typer av visualiseringar kan göras tillgängliga finns i vår genomgång av tillgänglig presentation av statistisk information.
- Myter och sanningar om läsning. Om samspelet mellan språk och bild i olika medier av Jana Holsanova från 2010. Språkrådets skrifter 12. Norstedts.
TerminologiLänk hit
Skärmläsare heter screen reader på engelska. De baseras på en teknik som kallas talsyntes. Skärmläsarfunktion på webbplatser kallas ibland lyssnafunktioner.
Vissa typer av lässvårigheter kallas för dyslexi.
Kommentarer till denna riktlinje
Kommentarer (3)
Vilket filmformat rekommenderas? Tacksam för tips!
[…] Kombinera skrift med ljud, bild och film – Webbriktlinje nr 11 […]
http://www.skolverket.se verkar ha tagit bort sin Lyssnafunktion.
Skriv kommentar
Funktionen för att skriva kommentarer använder kakor. Läs mer om kakorna. Enbart förstapartskakor används. Vill du inte godkänna kakor så kan du ställa in din webbläsare att blockera dem. Funktionen går ändå att använda men den kommer då att ställa vissa frågor om och om igen, och kan inte förhandsvisa dina kommentarer.
För att kunna erbjuda denna funktion behöver vi lagra de uppgifter som du själv skriver in (namn, e-post, eventuell webbadress och själva kommentaren) samt IP-nummer. Den rättsliga grunden är samtycke och informationen ligger kvar så länge DIGG bedömer att den tillför förståelse för riktlinjen, eller tills du begär att den raderas. Läs mer om DIGGs behandling av personuppgifter.