Hoppa till innehållet
DIGG - Myndigheten för digital förvaltning
Vägledning för webbutveckling

De officiella riktlinjerna för hur man bör arbeta med webbplatser i offentlig sektor

Webbriktlinjer.se genomgår justeringar

Webbriktlinjer.se genomgår justeringar under 2023 och därför kan innehållet på webbplatsen vara inaktuellt.

De tillgänglighetskrav som finns för digital offentlig service finns i standarden EN 301 549 V3.2.1, som hänvisar till Web Content Web Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1).

  • Riktlinjer
    • Alla riktlinjer
      • designers
      • innehållsskapare
      • utvecklare
      • digitalt ansvariga
    • Checklistor
      För dig som vill gå igenom webbriktlinjerna systematiskt (under utveckling)
    • Appar & responsiv webb
      Webb- och nativeappar, mobil tillgänglighet
    • Begripligt språk
      Skriva för webben, klarspråk, lättläst
    • Design
      Interaktionsdesign, UX, formgivning, prototyper, användningstest
    • Dokument & pdf
      Ordbehandling, e-böcker, presentationer, kalkylark, office-dokument
    • Flerspråkighet
      Översättningar, minoritetsspråk, teckenspråk
    • Formulär & felhantering
      Led- och hjälptexter, validering, e-tjänster
    • Ljud, bild & video
      Textning, syntolkning, distribution, utrustning
    • Länkar & adressering
      Länktexter, domännamn, kort-adresser, redirect, URL
    • Metod & arbetssätt
      Användarcentrerad utveckling, test, uppföljning, webbanalys
    • Navigation & sök
      Menyer, ordförslag, sitemap.xml, sökoptimering
    • Obligatorisk information
      Kontaktinformation, register och annan juridisk info
    • Offentlighet & arkivering
      Diarium, bevarande och gallring, allmän handling
    • Teknik & kod
      HTML-versioner, CAPTCHA, säkerhet
    • WCAG – standard för tillgänglighet
      Förenklad presentation av tillgänglighetsstandarden
  • Varför tillgänglighet?
    • Vad menas med tillgänglighet?
      Funktionshinder och funktionsnedsättning är inte samma sak. Vet du vad termerna betyder?
    • Möt användarna
      Så ser de konkreta behoven ut.
    • Mänskliga rättigheter
      Tillgänglighet är nödvändigt för en socialt hållbar utveckling.
    • Juridiska krav
      Både offentlig och privat sektor berörs.
    • Andra argument
      Bland annat fler, nöjdare användare, minskat krångel och ökad konvertering.
    • Så många berörs av tillgänglighet
      Statistik med mera
  • Lagkrav
    • Bevarande och gallring
      Övergripande om allmänna handlingar, gallring och arkivering.
    • Bristande tillgänglighet som diskrimineringsform
      Kortfattad introduktion till hur diskrimineringslagen berör digital tillägänglighet
    • Webbdirektivet och DOS-lagen
      EU-direktivet som blev lagen om tillgänglighet till digital offentlig service
    • Följ standarder för tillgänglighet
      Introduktion till EN301549 och WCAG
    • Språkrelaterad reglering
      Kort introduktion till språklagen och lagar som berör minoritetsspråk, teckenspråk med mera.
    • Arbetsmiljö
      Kort introduktion till hur arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets föreskrifter kan beröra digital design.
    • Andra lagar
      Många andra lagar berör digital utveckling.
  • Dela erfarenheter
    • Nätverk och konferenser
      Träffar, seminarier, kurstillfällen och mötesplatser
    • Onlineforum
      Dela kod, dela utveckling, diskutera och kommentera
  • Återanvänd
    • Uppfinn inte hjulet!
      Det går snabbt och lätt att kopiera kod och andra resurser istället för att bygga nytt
    • Återanvänd komponenter
      Tips på var du kan hitta tillgängliga komponenter
    • Återanvänd genomtänkta mönster och principer
      Återanvänd principer och mönster för utformning av digitala tjänster
    • Återanvänd ansvarsfullt
      Vad du behöver tänka på om du återanvänder
    • Dela med dig
      Underlätta för andra att hitta och återanvända dina lösningar
  • Metodtips
    • Om användarcentrerad design
      Användarhet, användarcentrat arbetssätt och tjänstedesign
    • Utför användningsanalys
      Utgå alltid från användarnas behov
    • Ta fram designförslag
      Kort om prototypning och interaktionsdesign
    • Testa och utvärdera designförslag
      Involvera gärna både användare och experter
    • Följ upp hur webbplatsen används
      Analysera verklig användning om det är möjligt. Kortfattat om användningstester, expertutvärdering, trafikanalys, sökordanalys och a/b-testning.
  • Testa din webbplats
    • Så granskar DIGG tillgänglighet
      Använd DIGG:s tillsynmanual för att testa tillgänglighet
    • Självskattningsverktyg med frågor
      Vårt självskattningsverktyg hjälper dig att granska tillgänglighet på din sajt.
    • Automatiska testverktyg
      De kan inte testa allt, men är snabba och bör användas som komplement till manuella granskningar.
    • Simulatorer
      Prova hur din webbplats upplevs av användare med andra förutsättningar.
    • Testa med användare
      Hitta hinder och få uppslag till förbättringar.
  • Om webbplatsen
    • Nyheter
      Aktuellt från redaktionen för webbriktlinjerna
    • Om webbriktlinjer.se
      Innehåll, avsändare, juridisk information och kakor, kontaktinformation och kvalitetssäkring
    • Tillgänglighetsredogörelse
      Med kontaktformulär om du möter hinder på sajten
    • Öppna data
      Exportfunktion för dig som vill återanvända webbriktlinjer.
Startsida / Principer / Åtkomlig över tid

Åtkomlig över tid

En förutsättning för att allmänheten ska kunna få insyn i en myndighets verksamhet är tillgång till information över tid. Eftersom myndigheters webbplatser är allmänna handlingar ska de bevaras om det inte finns stöd för gallring. Oavsett om innehållet är text-, bild-, film- eller databasbaserat måste bevarandet därför kunna säkerställas. Det innebär bl.a. att man redan från början väljer format och tekniker som är lämpade för långsiktigt bevarande och att under hela bevarandetiden håller informationen åtkomlig och oförvanskad.

  • Prio 2R23. Ange när webbsidorna har publicerats eller uppdaterats
  • Prio 2R45. Planera för långsiktigt bevarande redan vid utveckling av webbplatsen
  • Prio 2R56. Låt inte en webbadress sluta fungera
  • Prio 2R81. Utveckla webbplatsen enligt en standard, snarare än för en webbläsare
  • Prio 2R86. Basera inte viktig funktionalitet på format som kräver insticksprogram
  • Prio 2R88. Publicera dokument i html och skapa tillgängliga pdf:er
  • Prio 4R46. Publicera i format som är lämpade för långsiktigt bevarande
  • Prio 4R69. Ta fram en policy för domännamn
  • Prio 3R47. Undvik oavsiktlig gallring vid ändringar och uppdateringar
  • Prio 3R48. Samla in informationen regelbundet för att säkerställa bevarandet
  • Prio 3R49. Gör det möjligt att få ut avpublicerat material
  • Prio 3R89. Gör det möjligt för andra att återanvända webbplatsens innehåll
  • Prio 1R80. Följ kodstandarder
  • Prio 1R84. Se till att koden validerar

Populära sidor

Webbdirektivet

EU-direktivet som i Sverige blev lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (DOS-lagen).

11 presentationer om tillgänglig webbvideo

Lär dig grunderna om textning, syntolkning och teckenspråkstolkning av video på webben.

Så granskar DIGG tillgänglighet

Använd DIGG:s tillsynmanual för att testa tillgänglighet

Nyheter

Aktuellt från redaktionen för webbriktlinjerna.

Sidfot

Denna webbplats

  • Om webbplatsen
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Presentation in English
  • Nyheter på RSS-format

Kontakt

  • E-post: info@digg.se
  • Fler kontaktvägar

Hitta snabbt

  • Dokument - använd html i första hand
  • Textalternativ och alt-texter
  • Skriv tydliga länkar
  • Appar & responsiv webb