Förenklad beskrivning av WCAG-kriteriet 1.3.2

Presentera innehållet i en meningsfull ordning för alla

Alla användare tar inte del av informationen i samma ordning. En visuell presentation kan till exempel använda kolumner och rutnät för att fördela innehållet i två dimensioner, medan en skärmläsare presenterar innehållet sekventiellt.

Responsiv design, som anpassar presentationen baserat på skärmstorlek, kan påverka ordningen. Även när språk som läses från vänster till höger blandas med språk som läses från höger till vänster kan betydelsen påverkas av ordningen.

Utforma innehållet på ett sätt som bevarar den avsedda betydelsen för alla användare, alltså även om ordningen skulle förändras.

Schematisk bild av sortering av innehållet på denna sida. Vid smal skärm ska inte allt innehåll i högerspalten presenteras sist, utan det som hör till WCAG-utdraget måste presenteras direkt efter utdraget.

Ett exempel på när ordningen har betydelse finns faktiskt på den här webbsidan:

Intill utdraget från WCAG ovan finns en kort text med fakta om utdraget. För läsare med stor skärm presenteras faktatexten till höger om utdraget. För användare med liten skärm presenteras den nedanför utdraget, och för användare med skärmläsare direkt efter utdraget. Därmed är ordningen logisk för alla. Men för att åstadkomma detta kunde vi inte koda sidan på enklaste sätt med vänsterspalten i ett div-element och därefter högerspalten i ett annat. Då hade nämligen faktatexten hamnat efter hela vänsterspalten för användare med liten skärm eller skärmläsare. Det skulle kunna få läsaren att felaktigt tro att faktatexten gällde innehållet längre ner i vänsterspalten, och inte utdraget.

Oftast, men inte alltid, presenteras innehållet i rätt ordning om det förekommer i rätt ordning i html-koden.


Rekommendationer för läsordningLänk hit

Testa läsordningen genom att granska en sida av varje sidtyp med några skärmar i olika storlek och genom att lyssna igenom innehållet med en skärmläsare.


Utdrag från WCAG-standardenLänk hit

Riktlinje 1.3 Anpassningsbart: Skapa innehåll som kan presenteras på olika sätt (exempelvis med enklare layout) utan att information eller struktur går förlorad.

1.3.2 Meningsfull ordning: När meningen med innehållet påverkas av ordningen det presenteras i, kan en logisk läsordning bli automatiskt tydliggjord. (Nivå A)



Kommentarer (0)