Ge e-tjänster namn utifrån användarnas perspektiv
Fokusera på det användarna vill uppnå, och använd ord som anknyter till det, när du namnger en e-tjänst. Det gör det lättare för användarna att hitta till rätt tjänst.
Rekommendationer för att namn på e-tjänsterLänk hit
- Använd till exempel ”ansök om…” istället för ”e-tjänst för…” när du bestämmer namn på din e-tjänst.
- Blanketter och e-tjänster fyller samma behov för användarna, och bör därför finnas på samma ställe, behandlas parallellt i informationsmaterial och så vidare.
MätbarhetLänk hit
Utvärdera webbplatsen med användare för att säkerställa att terminologin är begriplig.
ExempelLänk hit
Huddinge har tjänster med bland annat följande rubriker:
- ”Sök bygglov via Huddinges e-tjänst”
- ”Ansök om lantmäteriförrättning”
- ”Beräkna avgift för förskolan”
Kommentarer till denna riktlinje
Kommentarer (1)
Stockholm verkar ha övergett Självservice och nu står det E-tjänster.
Skriv kommentar
Funktionen för att skriva kommentarer använder kakor. Läs mer om kakorna. Enbart förstapartskakor används. Vill du inte godkänna kakor så kan du ställa in din webbläsare att blockera dem. Funktionen går ändå att använda men den kommer då att ställa vissa frågor om och om igen, och kan inte förhandsvisa dina kommentarer.
För att kunna erbjuda denna funktion behöver vi lagra de uppgifter som du själv skriver in (namn, e-post, eventuell webbadress och själva kommentaren) samt IP-nummer. Den rättsliga grunden är samtycke och informationen ligger kvar så länge DIGG bedömer att den tillför förståelse för riktlinjen, eller tills du begär att den raderas. Läs mer om DIGGs behandling av personuppgifter.