Riktlinjer

Antal matchande riktlinjer: 23.

Med hjälp av filtreringsfunktionen här intill kan du välja ut de riktlinjer som är mest relevanta för dig.

Prio WCAG Nr. Riktlinje Status
3 R6 Tillhandahåll e-tjänster på en webbadress som ni kontrollerar
  • Tillhandahåll e-tjänster på adress(er) som er organisation har kontroll över
2 R7 Använd en krypterad anslutning för e-tjänster
  • Använd en krypterad anslutning, https, till alla e-tjänster som innehåller inloggningsinformation eller personliga eller ekonomiska uppgifter.
  • Skicka inloggningsinformation över en krypterad kanal.
  • Överväg om hela webbplatsen bör kunna användas över en krypterad anslutning.
  • Använd ett certifikat från en certifikatutfärdare som förekommer i de vanligaste webbläsarna. Annars kan användarna få ett felmeddelande om att utfärdaren inte är betrodd.
  • Se till att era certifikat är giltiga så att användarna slipper felmeddelanden och varningar.
  • Se till att alla webbplatsens resurser kan laddas över en krypterad kanal, även om de inkluderas från en tredje part. Annars kan användaren få felmeddelanden och varningar.
  • Omdirigera användare till den krypterade kanalen om de försöker nå en sida över en okrypterad kanal.
  • Skriv gärna länkar till externa webbplatser med https:// om webbplatsen har stöd för det. Det gör att användarna hamnar rätt från början.
2 R11 Kombinera skrift med ljud, bild och film
  • Visa gärna informationsstödjande bilder och filmer på webbplatsen.
  • Se till att det går att lyssna på innehållet
  • Tänk på att hålla information i ljud, bild och film uppdaterad.
2 R14 Ge information på de nationella minoritetsspråken
  • Ge grundläggande information på alla nationella minoritetsspråk. Detta är en lagstadgad skyldighet för myndigheter.
  • Ge viktig information och service på finska, meänkieli och samiska till nationella minoriteter inom förvaltningsområdena.
  • Välj vad som ska översättas i samråd med berörda grupper.
2 R18 Följ MSB:s rekommendationer för krisinformation på webben
  • Ge tydlig, snabb, tillgänglig och korrekt information när något allvarligt har inträffat.
  • Följ rekommendationer från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, för krisinformation på webben.
  • Se till att det finns en teknisk krisberedskap.
  • Se även webbriktlinjer som är extra viktiga vid kriser.
2 R20 Informera om hur personuppgifter, kakor (cookies) mm hanteras
  • Informera om vilka delar av webbplatsen som använder kakor (Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation).
  • Se till att få besökarens samtycke till att du använder kakor.
  • Följ dataskyddsregleringen.
Informera också om
  • hur elektroniska anslagstavlor används, till exempel chatt eller diskussionsforum (Lag (1998:112) om ansvar för elektronisk kommunikation).
  • myndigheten har utgivningsbevis, ger ut periodiska skrifter eller radioprogram.
  • vilka bestämmelser som är tillämpliga på verksamheten, om besökaren kan sluta avtal, eller beställa varor eller tjänster på webbplatsen. (lag 2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster.
3 R25 Förvaltningsorganisationen och dess kunskap ska stå i proportion till webbplatsens storlek och ambitioner
  • Avsätt resurser för att hålla en hög och god kvalitet på förvaltningen av webbplatsen. De som ska förvalta webbplatsen behöver ha rätt kunskap och kompetens redaktionellt, pedagogiskt och tekniskt.
  • Ta fram en uppdateringsplan där ansvaret är tydligt fördelat.
2 R26 Uppdatera webbplatsens innehåll och länkar regelbundet
  • Skapa rutiner för hur innehållet ska granskas och uppdateras med jämna mellanrum. De flesta webbpubliceringsverktyg har inbyggda funktioner för att påminna om när det är dags att granska en sida.
  • Skapa rutiner för att granska och uppdatera sidor på lättläst svenska, nationella minoritetsspråk och på andra språk. Det gäller också teckenspråksfilmer eller annan information i form av ljud, bild och film. Dessa sidor kan utformas så att de får längre hållbarhet än övriga texter, som kanske uppdateras oftare. Vissa webbpubliceringsverktyg har funktioner för att hantera flerspråkig information parallellt vilket underlättar uppdateringen av sidor på olika språk.
  • Se till att borttagna sidor genererar en korrekt svarskod, det vill säga 404 (Not found), så att sökmotorerna tar bort dem ur sökresultatet.
4 R41 Använd funktionsbrevlådor
  • Skapa funktionsbrevlådor för de kontaktvägar som är viktigast för era användare.
2 R45 Planera för långsiktigt bevarande redan vid utveckling av webbplatsen
  • Ta ställning till hur det som publiceras ska bevaras och hållas åtkomligt över tid, redan när ni planerar webbplatsen.
  • Om din organisation inte är en myndighet, ta reda på vilka krav och behov som finns när det gäller långsiktigt bevarande.
3 R47 Undvik oavsiktlig gallring vid ändringar och uppdateringar
  • Följ de regler som finns för gallring.
  • Gallra viss information när den blivit inaktuell
  • Välj rätt metod för bevarande vid ändring och uppdatering
3 R49 Gör det möjligt att få ut avpublicerat material
  • Var beredd att lämna ut information som inte längre finns tillgänglig på myndighetens webbplats, såvida den inte är gallrad.
  • Publicera myndighetens arkivredovisning på den aktiva webbplatsen för att underlätta för användaren att identifiera avpublicerad information.
3 R67 Se till att infogade tjänster följer webbriktlinjerna
När en extern tjänst infogas, eller förändras, tänk särskilt på följande:
  • Utvärdera om tjänsten eller verktyget är användbart och tillgängligt.
  • Informera användarna om vilka tjänster och verktyg som används på webbplatsen.
  • Kontrollera om information lagras av en extern part och hur den används.
  • Lås inte in information så att det blir svårt att byta verktyg.
  • Använd inte ramar.
4 R69 Ta fram en policy för domännamn
  • Registrera i första hand domännamn under den svenska toppdomänen .se.
  • Registrera domänen för det fulla organisationsnamnet både med och utan svenska tecken, till exempel örebrokommun.se och orebrokommun.se.
  • Registrera det vanligt förekommande kortnamnet med och utan svenska tecken, till exempel orebro.se och örebro.se.
  • Skyddsregistrera inte felstavningar och andra toppdomäner om det inte är nödvändigt för att minimera risker för användarna.
  • Bevaka registreringstiden för domännamnet och se till att det finns rutiner för att förnya registreringar av domännamn.
  • Beskriv vem som är ansvarig för hantering av domännamn i er organisation.
2 R81 Utveckla webbplatsen enligt en standard, snarare än för en webbläsare
  • Använd HTML5. HTML version 5 är den senaste versionen och har bra stöd i de flesta verktyg.
  • Använd inte XHTML om det inte finns synnerliga skäl till detta. Se blogginlägget HTML eller XHTML?
3 R87 Gör det möjligt att prenumerera på information
  • Erbjud åtminstone ett sätt att prenumerera på innehåll från webbplatsen.
  • Använd RSS eller Atom för nyhetsflöden.
  • Visa att det finns nyhetsflöden.
  • Gör det enkelt att påbörja och avluta prenumerationen.
  • Ange avsändare och länka till fördjupning.
  • Utgå från vilken typ av innehåll som är mest intressant för användarna.
  • Utsätt inte prenumeranter för irrelevant information.
DOS-krav R88 Publicera dokument i html och skapa tillgängliga pdf:er
  • Publicera dokument i standardformatet html. Då kan användarna komma åt er information utan att använda en viss datorplattform, eller ett program som kostar pengar, till exempel Word.
  • Om ni har dokument i andra format än html, sammanfatta dem i html, så att användarna kan bedöma innehållet utan att ladda ner det.
  • Utforma dokument så att de enkelt kan läsas på skärm. Då bidrar ni till att färre användare skriver ut på papper.
  • Om ni använder pdf:er, se till att de skapas så att de blir tillgängliga.
3 R89 Gör det möjligt för andra att återanvända webbplatsens innehåll
  • Låt sökmotorerna indexera så mycket som möjligt.
  • Utred möjligheterna för, och era användares behov av, syndikering. Gå igenom webbplatsen, och välj ut och gruppera material som kan vara värdefullt att syndikera.
  • Presentera syndikerat material på er webbplats, om era användare kan ha nytta av att ni sammanställer er information med information även från andra webbplatser.
  • Följ PSI-lagen – ett krav för myndigheter, en rekommendation till alla.
3 R93 Använd Javascript för att öka tillgängligheten – inte tvärtom
  • Använd gärna Javascript, men se till att även de som inte använder Javascript kan använda de viktigaste funktionerna. Följ principen om progressiv förbättring, det vill säga bygg först all funktionalitet som vanlig html. Använd sedan Javascript som ett förhöjande tillägg.
  • Se upp så att Javascript inte gör webbplatsen otillgänglig. Denna riktlinje ger flera råd som du bör tänka på om du använder Javascript.
  • I undantagsfall kan faktorer utanför din kontroll göra att besökare måste använda Javascript. Upplys då användaren om att Javascript krävs för att använda tjänsten.
  • Om vissa användare utestängs på grund av att de saknar Javascript kan ni eventuellt ha skyldighet att erbjuda fullgoda alternativ. Detta gäller särskilt myndigheter.
4 R99 Skapa korta webbadresser för sidor som ska spridas
  • Skapa webbadresser som är så korta som möjligt, och som relaterar till den information som användarna söker.
  • Använd gärna webbpubliceringssystemets egna funktioner för att skapa kortadresser.
  • Var försiktig med externa tjänster för kortadresser. De kan sluta fungera efter en tid.
4 R100 Utforma webbadresser med omsorg
  • Ge webbadressen en logisk och hållbar struktur.
  • Var försiktig med personuppgifter i webbadresser.
  • Undvik teknikberoende och onödiga delar i webbadresser.
  • Använd domännamnet - utan inledande “www.” - som huvudadress.
  • Var försiktig med skiljetecken, mellanslag och specialtecken i webbadresser.
DOS-krav R166 Gör inte identifiering beroende av bara en biometrisk egenskap
  • Erbjud alternativ om identifiering med biometri används.
  • Välj bort system som bara erbjuder ett enda - biometriskt - sätt att identifiera sig.
DOS-krav R172 Dokumentera tillgänglighetsfunktioner
  • Dokumentera tillgängligheten
    • Beskriv tillgänglighetsfunktioner vid behov
    • Gör tillgänglighetsfunktioner lätta att hitta
    • Offentliga aktörer ska ha en tillgänglighetsredogörelse
  • Gör dokumentationen tillgänglig
    • Se till att tillgänglighetsdokumentation uppfyller tillgänglighetskrav
    • Gör tillgänglighetsdokumentationen lätt att hitta
Exportera urval som csv

Visa som kompakt lista