Riktlinjer

Antal matchande riktlinjer: 19.

Med hjälp av filtreringsfunktionen här intill kan du välja ut de riktlinjer som är mest relevanta för dig.

Prio WCAG Nr. Riktlinje Status
5 R102 Ange om ett dokument är en del av ett större dokument
  • Använd link-element och rel-attribut för att hänvisa till relaterade dokument.
  • Visa gärna kapitelnummer och namn i sidhuvudet för varje dokument, eller varje sida i dokumentet.
  • Gör det enkelt att navigera mellan de olika delarna av dokumentet.
3 R94 Använd inte ramar
  • Använd i första hand serverbaserade tekniker.
  • Komplettera eventuellt med klientscript (Ajax).
  • Undvik iframes, eller kompensera för nackdelarna.
  • Använd inte ramar (frames).
3 R93 Använd Javascript för att öka tillgängligheten – inte tvärtom
  • Använd gärna Javascript, men se till att även de som inte använder Javascript kan använda de viktigaste funktionerna. Följ principen om progressiv förbättring, det vill säga bygg först all funktionalitet som vanlig html. Använd sedan Javascript som ett förhöjande tillägg.
  • Se upp så att Javascript inte gör webbplatsen otillgänglig. Denna riktlinje ger flera råd som du bör tänka på om du använder Javascript.
  • I undantagsfall kan faktorer utanför din kontroll göra att besökare måste använda Javascript. Upplys då användaren om att Javascript krävs för att använda tjänsten.
  • Om vissa användare utestängs på grund av att de saknar Javascript kan ni eventuellt ha skyldighet att erbjuda fullgoda alternativ. Detta gäller särskilt myndigheter.
4 R104 Använd rätt html-element när ni gör listor
  • Märk upp alla listor som listor med korrekta HTML-element.
  • Använd inte listrelaterade HTML-element för sådant som inte är listor.
1 2.4.1 (A) R75 Erbjud möjlighet att hoppa förbi återkommande innehåll
  • Skapa genvägar för att hoppa över delar i strukturen  till exempel menyn, för att komma direkt till sidans innehåll.
  • Skapa rubriker med h-element, eftersom skärmläsare låter användarna snabbnavigera med hjälp av sidans rubriker.
  • Använd WAI-ARIA landmark roles, till exempel main, search, navigation, banner, contentinfo och så vidare. Det gör att användare med exempelvis skärmläsare kan navigera mellan sidans olika delar på ett standardiserat sätt.
  • Om du använder HTML5, använd strukturelement som main, aside, header, footer och nav för att definiera vilken roll varje del av sidan har.
  • R68. Skapa snabbkommandon vid behov.
4 R52 Fyll formulär med kända uppgifter
  • Överväg att automatiskt fylla i uppgifter i formulär. Det kan ske om en användare redan tidigare har lämnat uppgifter till er, eller om uppgifterna kan hämtas från annat håll.
  • Ta hänsyn till riskerna med färdigifyllda uppgifter.
  • Ge användarna möjlighet att ta bort eller ändra uppgifterna själv i formuläret eller gör det enkelt för dem att ta kontakt med er för att påpeka om uppgifterna är inaktuella eller felaktiga.
2 R77 Ge tydlig återkoppling i e-tjänster
  • Välj lämpliga kanaler för att meddela användarna att status i ett ärende har ändrats.
  • Användarna ska kunna granska sina uppgifter och få en kvittens. Kvittensen bör kompletteras med ett e-brev.
  • Användarna ska få ett mottagningsbevis från den organisationen som fått deras uppgifter.
3 R53 Gruppera formulärets fält
  • Tänk igenom vilka beroenden som finns mellan uppgifterna som ska fyllas i. Placera fält med uppgifter som användaren har nytta av när han eller hon fyller i andra fält på samma sida. Även ska information som krävs för att kunna fatta ett beslut finnas på samma sida samt uppgifter som styr övrig information som ska fyllas i.
  • Dela upp formuläret på flera sidor om det är omfattande och innehåller många fält som användaren ska fylla i.
  • Visa vilket steg användaren befinner sig på samt hur många steg som återstår när formuläret sträcker sig över flera sidor, till exempel ”Steg 1 av 3: Dina kontaktuppgifter”. (Se även R63. Hjälp användaren att förstå var hon befinner sig i en process.)
3 R95 Gör webbadresser bokmärkningsbara
  • Se till att adressen i webbläsarens adressfält alltid leder tillbaka till aktuell sida.
  • På dynamiskt skapade webbsidor är det inte alltid möjligt att komma tillbaka till precis samma innehåll med hjälp av adressen. Låt då den adress som visas i adressfältet, och som används för eventuellt bokmärke, leda till den närmaste lämpliga beständiga delen av webbplatsen.
3 R101 Markera obligatoriska fält i formulär
  • Använd en bild av en asterisk (*) för att markera ett obligatoriskt fält i ett formulär. Den ska placeras före inmatningsfältet, i label-elementet. Låt bilden ha textekvivalenten alt=”obligatoriskt”.
  • Informera användarna före formuläret genom att skriva till exempel ”Fält markerade med * är obligatoriska och måste fyllas i”.
  • Använd den uppmärkning av obligatoriska fält som fungerar med den html-version du valt.
3 R50 Minimera antalet fält i formulär
  • Minimera antal fält i formulären genom att slå ihop flera fält till ett, till exempel för- och efternamn eller gatunamn och nummer.
  • Gör det så tydligt som möjligt vilka fält som är obligatoriska. Gruppera dem gärna, så att användarna sedan enkelt kan hoppa över frivilliga fält.
Ett annat upplägg är att först bara visa de obligatoriska fälten. När användaren har fyllt i dem visas de frivilliga fälten.
3 R97 Se till att bakåtknappen fungerar
  • Låt bakåtknappen fungera (se undantag nedan).
  • Undvik att öppna nya fönster, särskilt fönster som täcker hela skärmen; då fungerar inte bakåtknappen.
  • Ställ krav på att bakåtknappen ska fungera, när ni upphandlar system, eller tidigt under utvecklingsprocessen. Hur och om bakåtknappen fungerar kan nämligen bero på den grundläggande tekniken.
4 R92 Se till att webbplatsen kan användas även utan stilmallar
  • Undvik att skriva hänvisningar som förutsätter spatiala relationer eller färger, till exempel ”rutan till höger” eller ”den gröna knappen”.
  • Sätt innehållet i en innehållsligt logisk ordning, så att det är begripligt även utan stilmallar och den tänkta synliga ordningen.
  • Använd inte html-element som gör att det krävs css för att göra presentationen begriplig. Ett vanligt exempel är att använda ul/li för att omsluta fält i ett formulär, trots att formuläret blir förvirrande när det presenteras som en punktlista.
1 1.4.10 (AA) R91 Skapa en flexibel layout som fungerar vid förstoring eller liten skärm
  • Undvik horisontell scrollning ner till 320 pixlars bredd.
  • Använd i första hand responsiv design.
  • Gör en anpassad mobilversion om responsiv design är inte är möjligt.
  • Även dokument som inte är webbsidor bör kunna presenteras i begränsad bredd.
4 R99 Skapa korta webbadresser för sidor som ska spridas
  • Skapa webbadresser som är så korta som möjligt, och som relaterar till den information som användarna söker.
  • Använd gärna webbpubliceringssystemets egna funktioner för att skapa kortadresser.
  • Var försiktig med externa tjänster för kortadresser. De kan sluta fungera efter en tid.
1 R105 Skapa rubriker med h-element
  • Märk upp rubriker korrekt, med rätt hierarkisk ordning.
  • Välj inte rubriknivå efter textstorleken i webbläsarna. Utgå från semantiken och använd CSS för att styra presentationen.
4 R98 Skriv rubriker till tabeller
  • Använd tabellrubriker såsom rad- och kolumnrubriker, och framhäv dem grafiskt.
  • Använd vid behov abbr-attributet för att ge förkortningar av rad- och kolumnrubrikers innehåll.
  • Koppla ihop rubrikceller med tillhörande dataceller. Detta gäller särskilt för komplexa datatabeller som har två eller flera logiska nivåer med rad- eller kolumnrubriker.
3 R106 Stryk aldrig under text som inte är länkad
  • Stryk aldrig under text som inte är länkad, eftersom det kan leda användarna att felaktigt tro att texten är en länk.
4 R100 Utforma webbadresser med omsorg
  • Ge webbadressen en logisk och hållbar struktur.
  • Var försiktig med personuppgifter i webbadresser.
  • Undvik teknikberoende och onödiga delar i webbadresser.
  • Använd domännamnet - utan inledande “www.” - som huvudadress.
  • Var försiktig med skiljetecken, mellanslag och specialtecken i webbadresser.
Exportera urval som csv

Visa som kompakt lista

Prioriteringsordning Wcag-nivå Wcag-nummer Nummerordning Bokstavsordning Senast ändrad