Riktlinjer

Antal matchande riktlinjer: 9.

Med hjälp av filtreringsfunktionen här intill kan du välja ut de riktlinjer som är mest relevanta för dig.

Prio WCAG Nr. Riktlinje Status
DOS-krav 1.3.1 (A) R121 Ange i kod vad sidans olika delar har för roll
  • R105. Skapa rubriker med h-element
  • R104. Använd rätt html-element när ni gör listor
  • Namnge formulärfält med kopplade label-element. Se R55. Skapa tydliga och klickbara fältetiketter.
  • R98. Skriv rubriker till tabeller
  • R101. Markera obligatoriska fält i formulär
  • Betona innehåll med elementet em och inte bara kursivering, eftersom det inte går att kursivera skärmläsarens tal.
  • Använd WAI-ARIA för sådant som inte går att uttrycka med vanlig html.
3 R93 Använd Javascript för att öka tillgängligheten – inte tvärtom
  • Använd gärna Javascript, men se till att även de som inte använder Javascript kan använda de viktigaste funktionerna. Följ principen om progressiv förbättring, det vill säga bygg först all funktionalitet som vanlig html. Använd sedan Javascript som ett förhöjande tillägg.
  • Se upp så att Javascript inte gör webbplatsen otillgänglig. Denna riktlinje ger flera råd som du bör tänka på om du använder Javascript.
  • I undantagsfall kan faktorer utanför din kontroll göra att besökare måste använda Javascript. Upplys då användaren om att Javascript krävs för att använda tjänsten.
  • Om vissa användare utestängs på grund av att de saknar Javascript kan ni eventuellt ha skyldighet att erbjuda fullgoda alternativ. Detta gäller särskilt myndigheter.
2 R113 Använd webbvideo för att öka tillgängligheten
  • Använd gärna video.
  • Använd undertexter.
  • Erbjud syntolkning eller se till att viktig information framgår av ordinarie ljud.
  • Erbjud översättningar (till exempel till svenskt teckenspråk) vid behov.
  • Använd videospelare med bra tillgänglighet.
  • Begränsa blinkande för att inte orsaka krampanfall.
  • Ställ krav på tillgänglighet när ni upphandlar videoproduktion.
  • Planera produktionen med hänsyn till tillgänglighet.
2 R18 Följ MSB:s rekommendationer för krisinformation på webben
  • Ge tydlig, snabb, tillgänglig och korrekt information när något allvarligt har inträffat.
  • Följ rekommendationer från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, för krisinformation på webben.
  • Se till att det finns en teknisk krisberedskap.
  • Se även webbriktlinjer som är extra viktiga vid kriser.
1 R10 Ge all information på begriplig svenska
  • Anpassa textens språk och innehåll till målgruppens behov.
  • Skriv tydliga sammanfattningar av innehållet.
  • Förklara ord och uttryck som inte är självklart begripliga för alla, inom parentes direkt efter ordet eller, om det rör många uttryck, i en separat ordlista.
  • Förklara ord och uttryck som är centrala för er verksamhet, och samla dem i en ordlista. Myndigheter har till och med skyldighet att utveckla och tillgängliggöra svenska termer för sitt verksamhetsområde enligt § 12 i språklagen.
2 R20 Informera om hur personuppgifter, kakor (cookies) mm hanteras
  • Informera om vilka delar av webbplatsen som använder kakor (Lag (2022:482) om elektronisk kommunikation).
  • Se till att få besökarens samtycke till att du använder kakor.
  • Följ dataskyddsregleringen.
Informera också om
  • hur elektroniska anslagstavlor används, till exempel chatt eller diskussionsforum (Lag (1998:112) om ansvar för elektronisk kommunikation).
  • myndigheten har utgivningsbevis, ger ut periodiska skrifter eller radioprogram.
  • vilka bestämmelser som är tillämpliga på verksamheten, om besökaren kan sluta avtal, eller beställa varor eller tjänster på webbplatsen. (lag 2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster.
2 R54 Optimera webbplatsen för bästa prestanda
  • Acceptera inte långa väntetider
  • Kartlägg utgångsläget och välj ambitionsnivå
  • Identifiera och åtgärda prestandaproblem
  • Gå igenom Fem sätt att förbättra prestandan
DOS-krav R88 Publicera dokument i html och skapa tillgängliga pdf:er
  • Publicera dokument i standardformatet html. Då kan användarna komma åt er information utan att använda en viss datorplattform, eller ett program som kostar pengar, till exempel Word.
  • Om ni har dokument i andra format än html, sammanfatta dem i html, så att användarna kan bedöma innehållet utan att ladda ner det.
  • Utforma dokument så att de enkelt kan läsas på skärm. Då bidrar ni till att färre användare skriver ut på papper.
  • Om ni använder pdf:er, se till att de skapas så att de blir tillgängliga.
3 R67 Se till att infogade tjänster följer webbriktlinjerna
När en extern tjänst infogas, eller förändras, tänk särskilt på följande:
  • Utvärdera om tjänsten eller verktyget är användbart och tillgängligt.
  • Informera användarna om vilka tjänster och verktyg som används på webbplatsen.
  • Kontrollera om information lagras av en extern part och hur den används.
  • Lås inte in information så att det blir svårt att byta verktyg.
  • Använd inte ramar.
Exportera urval som csv

Visa som kompakt lista