Riktlinjer i kategori Effektiv

17 augusti, 2018

Märk upp vanliga formulärfält i koden

Hjälp dina användare att fylla i inmatningsfält genom att i koden ange vilken typ av innehåll som förväntas. Då kan webbläsare eller hjälpmedel ibland automatiskt föreslå inmatning (baserat på till exempel tidigare inmatning i fält av samma typ) i vanliga formulärfält (såsom gatu- och postadress). Systemet kan också ytterligare hjälpa användaren genom att presentera fältet på ett sätt (till exempel med en symbol) som användaren känner igen.

Det är bra för alla användare, men kanske framför allt för personer med vissa kognitiva och motoriska funktionsnedsättningar. Det underlättar också för användare som inte behärskar språket så bra.

21 december, 2016

Ge ordförslag vid sökning och inmatning

Underlätta för användarna genom att ge dem förslag på sökord när de utför en sökning på en webbplats. Funktionen ger bättre sökträffar, underlättar för vissa personer med skrivsvårigheter samt kan spara tid och förenkla för alla användare.

21 maj, 2012

Skapa korta webbadresser för sidor som ska spridas

Om adressen till en sida ska spridas, till exempel i annonser eller tryckt material, så skapa en kort och tydlig webbadress.

21 maj, 2012

Ange om ett dokument är en del av ett större dokument

Om ett dokument är en del av ett större dokument, eller är nära relaterat till andra material, länka dit och använd relevanta attribut som beskriver relationen. Till exempel kan varje kapitel av en rapport ligga på varsin sida, med länkar sinsemellan, som har attributen ”prev” och ”next” . Det finns också särskilda attibut för tillhörande ordlistor, upphovsrättsinformation med mera. De underlättar för användare och sökmotorer att förstå att, och hur, dokument hör ihop.

21 maj, 2012

Utnyttja webbläsarnas inbyggda funktioner för utskrift

Använd en stilmall för att låta användarna skriva ut från webbplatsen. Då kan de förhandsgranska utskrifter via webbläsarens inbyggda funktion och kontrollera hur tabeller, text och andra sidelement ska sidbryts. För beräkningar, kvittenser, mottagningsbevis och liknande kan det dock vara motiverat att erbjuda särskilda utskriftsversioner.

21 maj, 2012

Gör webbadresser bokmärkningsbara

Se till att användare som gör bokmärken till sidor kommer tillbaka till rätt sida i framtiden.

21 maj, 2012

Gör det enkelt att ringa upp telefonnummer

Använd standardiserad uppmärkning av telefonnummer. Det kan till exempel göra att användare kan ringa upp ett telefonnummer genom att klicka på det.

21 maj, 2012

Gör det möjligt för andra att återanvända webbplatsens innehåll

Gör tjänster och information på er webbplats åtkomliga för andra system, så att andra kan återanvända ert innehåll. Överväg att själva syndikera och förädla material för att skapa större nytta åt era användare.

21 maj, 2012

Gör det möjligt att prenumerera på information

Gör det möjligt att prenumerera på information från er webbplats. Då kan användarna enkelt hålla sig underrättade om vad som händer inom ert område.

21 maj, 2012

Ge tydlig återkoppling i e-tjänster

Ge tydlig återkoppling till användarna i ärenden som utförs via webben och e-tjänster. Vanliga automatiserade funktioner för kommunikation är meddelande, granskning, kvittens och mottagningsbevis.

21 maj, 2012

Integrera externa tjänster så att de smälter in

Tjänster som utvecklas och driftas externt blir allt vanligare. Även tjänster som utvecklas internt utvecklas ofta i separata system, och är skilda från webbplatsen. Sträva efter att integrera dem på webbplatsen så pass mycket att användaren inte upplever att de är fristående och så att de inte ser märkbart annorlunda ut. De ska smälta in i det grafiska formspråket och inte ha andra interaktionsmönster än webbplatsen i övrigt. På så vis förbättrar ni användarupplevelsen och tillgängligheten på webbplatsen.

21 maj, 2012

Var tydlig med förutsättningar för att kunna använda e-tjänsten

Användarna ska inte behöva avbryta en process för att de inte har förberett information som krävs för att slutföra processen. Var tydlig med vilken information som tjänsten kommer att begära.

21 maj, 2012

Kräv inte säkrare inloggning än vad informationen kräver

När ni väljer om en e-tjänst ska ha stöd för identifiering eller signering ska ni ta hänsyn till vilken information det gäller. Ha inte en för hög säkerhetsnivå. Det blir onödigt krångligt för användarna. Ha givetvis heller inte en för låg säkerhet som kan få negativa konsekvenser för användarna.

21 maj, 2012

Bestäm om e-tjänsten behöver e-legitimation och signering

Om era webbtjänster hanterar personlig information, kan användarna behöva identifiera sig och signera med en e-legitimation. Ta beslut om det innan ni bestämmer hur flödet genom e-tjänsten ska se ut.

21 maj, 2012

Skydda användaren mot att oavsiktligt förlora påbörjat arbete

Ett särskilt problem med e-tjänster är att användaren inte är ”inlåst” i gränssnittet på samma sätt som i en vanlig applikation. Tvärtom är det på webben lätt att av misstag lämna en inmatning man påbörjat, utan att avsluta eller uttryckligen avbryta den. För att motverka det kan e-tjänster använda sig av skyddsnät eller tunnlar.

21 maj, 2012

Ta fram en policy för domännamn

Valet av domännamn har betydelse för att användarna enkelt ska kunna hitta och ta sig till er webbplats. Ta fram en domännamnspolicy. Utred vilka domännamn som kan vara relevanta för er organisation, så undviker ni att registrera domännamn i onödan och hjälper användare att hitta till er information.

21 maj, 2012

Använd ord och termer konsekvent

Var konsekvent med hur ni använder ord och termer, för att undvika feltolkningar. Kontrollera konsekvensen i ert ordval på webbplatsen, både i texter och i navigation och funktioner.

21 maj, 2012

Visa var i en process användaren befinner sig

Visa användarna tydligt var de befinner sig, när de tar sig igenom en process, till exempel om de håller på att göra en anmälan eller beställning i flera steg. Risken är annars att de blir osäkra och frustrerade, och i värsta fall väljer att avbryta processen.

18 maj, 2012

Låt inte en webbadress sluta fungera

Det finns ett stort värde i de länkar som leder till er webbplats, både för användarna som vill kunna hitta den, och för er i sökmotorernas rankning. Se därför till att länkarna fortsätter att fungera även på lång sikt. De ska inte sluta fungera om ni byter publiceringsverktyg.

18 maj, 2012

Optimera webbplatsen för bästa prestanda

Optimera tjänsten så att den laddar snabbt, svarar snabbt på interaktion och kräver så lite som möjligt av användarens utrustning och uppkoppling. Dålig prestanda leder till negativa användarupplevelser, hinder för användning, försämrat genomslag (till exempel genom sämre rankning i sökmotorer) och slöseri med resurser. Bra prestanda kan till exempel uppnås genom att inte överföra mer data än nödvändigt.

18 maj, 2012

Fyll formulär med kända uppgifter

Gör det enkelt för användarna att fylla i formulär genom att i förväg fylla i de uppgifter du redan har.

18 maj, 2012

Minimera antalet fält i formulär

Använd så få fält som möjligt i formulär. Det ökar läsbarheten och användbarheten. Minimera särskilt antalet obligatoriska fält. Endast de som är absolut nödvändiga för att ni ska få in tillräckligt med uppgifter bör vara obligatoriska.

18 maj, 2012

Gör det möjligt att läsa och söka i diariet

Om din organisation har ett offentligt diarium kan ni öka er transparens genom att publicera diariet på webben. Innan ni gör diariet sökbart för användarna måste dock intresset av ökad insyn ställas mot skyddet av den personliga integriteten.

18 maj, 2012

Gör register och databaser med publik information sökbara

Användarna har ofta stor nytta av att själva kunna söka i publika register och databaser. Överväg därför att göra sådana sökbara, men ta hänsyn till vilka risker och behov som finns.

18 maj, 2012

Redovisa vilka register som myndigheten för och vilka regler som gäller för tillgång till dem

I enlighet med Personuppgiftslagen (PUL 26 §) ska information om register beskriva vilka typer av uppgifter som lagras, syften, användningsområden, varifrån uppgifterna kommer och i vilka fall informationen samkörs med andra organisationers register.

18 maj, 2012

Använd funktionsbrevlådor

E-post är en vanlig och viktig kontaktväg för användare som vill kommunicera med organisationer. Skapa funktionsbrevlådor för era vanligaste kontaktvägar för att undvika problem när medarbetare slutar på arbetsplatsen eller är tillfälligt frånvarande.

25 april, 2012

Möjliggör synpunkter, frågor och dialog

Ge användarna möjlighet att lämna förslag och rapportera in felaktigheter om er webbplats och verksamhet. Då får du värdefull information om hur webbplatsen kan förbättras, bygger förtroende och ger er möjlighet att utveckla verksamheten.

25 april, 2012

Följ upp hur webbplatsen används

En förutsättning för att upprätthålla en bra webbplats med hög kvalité på funktionalitet och innehåll är att löpande följa upp och utvärdera hur den används. Några vanliga metoder för uppföljning är användningstester, expertutvärderingar, trafik- och sökordsanalys.

25 april, 2012

Kontrollera besöksstatistiken och sökbeteendet regelbundet

Ju mer ni vet om era användares beteende, desto lättare kan ni anpassa innehållet till deras behov. Kontrollera vilka delar av webbplatsen som besöks mest respektive minst, och hur webbplatsens sökfunktion används.

25 april, 2012

Se riktlinje 87

Se riktlinje 87

25 april, 2012

Erbjud användarna flera olika sätt att navigera

Användare har många olika strategier för att hitta på webbplatser. Erbjud därför fler sätt att navigera utöver sökfunktionen och den primära navigeringen/menyn.

25 april, 2012

Visa tydligt var användaren befinner sig

Användarna behöver hjälp att förstå var på webbplatsen de befinner sig.

25 april, 2012

Förvaltningsorganisationen och dess kunskap ska stå i proportion till webbplatsens storlek och ambitioner

Se till att ni har den tid och kunskap som krävs för att planera och samordna förvaltningen av webbplatsen. Det är en förutsättning för att det publicerade materialet ska kunna hålla en hög nivå av användbarhet och tillgänglighet.

25 april, 2012

Gör det lätt att komma i kontakt med er

Många besöker en webbplats för att komma i kontakt med en organisation. Gör det därför lätt för användarna att komma i kontakt med er genom att ange samtliga möjliga kontaktvägar såsom adresser, sociala mediekanaler, telefonnummer och öppettider.