Riktlinjer i kategori Förtroendeingivande

27 juni, 2017

Grundläggande rekommendationer för appar

Komplettera gärna med en app när webben inte räcker till för att täcka målgruppens behov. Det kan till exempel handla om att viss ny funktionalitet som fungerar i en app inte går att erbjuda med en responsiv webbplats. Se till att appen följer riktlinjer för tillgänglighet. De flesta riktlinjer som gäller för webben är även tillämpbara på appar.

21 maj, 2012

Utforma webbadresser med omsorg

Se till att era webbadresser kommer att vara tydliga och fungera bra, även på papper. Webbadresser behöver vara enkla att uppfatta. De kan behöva användas till exempel från utskrivna e-brev eller tryckta material, eller läsas upp i etermedier. Det finns risk att användarna uppfattar dem fel. Utforma därför webbadresserna med omsorg.

21 maj, 2012

Använd inte tabeller för layout

Formge inte er webbplats med hjälp av tabeller. Det finns nämligen en risk att användare som använder läshjälpmedel får informationen i tabellerna i fel ordning eller inte alls, beroende på hur komplexa tabellstrukturer som används. Även om tabellstrukturen fungerar så kommer vissa hjälpmedel att läsa upp information om tabellerna, vilket gör det svårare för användarna att förstå innehållet.

21 maj, 2012

Integrera externa tjänster så att de smälter in

Tjänster som utvecklas och driftas externt blir allt vanligare. Även tjänster som utvecklas internt utvecklas ofta i separata system, och är skilda från webbplatsen. Sträva efter att integrera dem på webbplatsen så pass mycket att användaren inte upplever att de är fristående och så att de inte ser märkbart annorlunda ut. De ska smälta in i det grafiska formspråket och inte ha andra interaktionsmönster än webbplatsen i övrigt. På så vis förbättrar ni användarupplevelsen och tillgängligheten på webbplatsen.

21 maj, 2012

Bestäm om e-tjänsten behöver e-legitimation och signering

Om era webbtjänster hanterar personlig information, kan användarna behöva identifiera sig och signera med en e-legitimation. Ta beslut om det innan ni bestämmer hur flödet genom e-tjänsten ska se ut.

21 maj, 2012

Skydda användaren mot att oavsiktligt förlora påbörjat arbete

Ett särskilt problem med e-tjänster är att användaren inte är ”inlåst” i gränssnittet på samma sätt som i en vanlig applikation. Tvärtom är det på webben lätt att av misstag lämna en inmatning man påbörjat, utan att avsluta eller uttryckligen avbryta den. För att motverka det kan e-tjänster använda sig av skyddsnät eller tunnlar.

21 maj, 2012

Ta fram en policy för domännamn

Valet av domännamn har betydelse för att användarna enkelt ska kunna hitta och ta sig till er webbplats. Ta fram en domännamnspolicy. Utred vilka domännamn som kan vara relevanta för er organisation, så undviker ni att registrera domännamn i onödan och hjälper användare att hitta till er information.

21 maj, 2012

Se till att infogade tjänster följer webbriktlinjerna

Se till att tjänster som infogas på webbplatsen är användbara, tillgängliga och följer de lagar och rekommendationer som gäller för webbplatsen i övrigt.

21 maj, 2012

Använd ord och termer konsekvent

Var konsekvent med hur ni använder ord och termer, för att undvika feltolkningar. Kontrollera konsekvensen i ert ordval på webbplatsen, både i texter och i navigation och funktioner.

18 maj, 2012

Låt inte en webbadress sluta fungera

Det finns ett stort värde i de länkar som leder till er webbplats, både för användarna som vill kunna hitta den, och för er i sökmotorernas rankning. Se därför till att länkarna fortsätter att fungera även på lång sikt. De ska inte sluta fungera om ni byter publiceringsverktyg.

18 maj, 2012

Gör det möjligt att läsa och söka i diariet

Om din organisation har ett offentligt diarium kan ni öka er transparens genom att publicera diariet på webben. Innan ni gör diariet sökbart för användarna måste dock intresset av ökad insyn ställas mot skyddet av den personliga integriteten.

18 maj, 2012

Gör register och databaser med publik information sökbara

Användarna har ofta stor nytta av att själva kunna söka i publika register och databaser. Överväg därför att göra sådana sökbara, men ta hänsyn till vilka risker och behov som finns.

18 maj, 2012

Redovisa vilka register som myndigheten för och vilka regler som gäller för tillgång till dem

I enlighet med Personuppgiftslagen (PUL 26 §) ska information om register beskriva vilka typer av uppgifter som lagras, syften, användningsområden, varifrån uppgifterna kommer och i vilka fall informationen samkörs med andra organisationers register.

18 maj, 2012

Använd funktionsbrevlådor

E-post är en vanlig och viktig kontaktväg för användare som vill kommunicera med organisationer. Skapa funktionsbrevlådor för era vanligaste kontaktvägar för att undvika problem när medarbetare slutar på arbetsplatsen eller är tillfälligt frånvarande.

25 april, 2012

Möjliggör synpunkter, frågor och dialog

Ge användarna möjlighet att lämna förslag och rapportera in felaktigheter om er webbplats och verksamhet. Då får du värdefull information om hur webbplatsen kan förbättras, bygger förtroende och ger er möjlighet att utveckla verksamheten.

25 april, 2012

Uppdatera webbplatsens innehåll och länkar regelbundet

Skapa tydliga rutiner för hur innehållet på webbplatsen ska uppdateras och gallras. Se till att borttagna sidor inte längre indexeras av sökmotorerna.

25 april, 2012

Förvaltningsorganisationen och dess kunskap ska stå i proportion till webbplatsens storlek och ambitioner

Se till att ni har den tid och kunskap som krävs för att planera och samordna förvaltningen av webbplatsen. Det är en förutsättning för att det publicerade materialet ska kunna hålla en hög nivå av användbarhet och tillgänglighet.

25 april, 2012

Ange tydligt om viss information är inaktuell

Gör det tydligt för användarna om det finns innehåll på webbplatsen som inte längre är giltigt. Ett exempel är om ni i referenssyfte har kvar tidigare riktlinjer eller juridisk information, som har blivit ersatta av nyare material.

25 april, 2012

Ange när webbsidorna har publicerats eller uppdaterats

Gör det tydligt hur pass aktuell informationen på webbplatsen är genom att ange ett datum på sidan. I vissa fall är det också relevant att ange ett klockslag.

25 april, 2012

Ange vilken organisation som är avsändare av webbplatsen

Informera om vilken organisation som står bakom webbplatsen och vem som har ansvar för den. Placera informationen i sidfoten eller sidhuvudet så att den är åtkomlig från alla sidor.

25 april, 2012

Informera om hur personuppgifter, kakor (cookies) mm hanteras

Det finns lagar som reglerar vad du som ansvarig för en webbplats är skyldig att informera besökarna om. Bland annat ska du upplysa om hur personuppgifter och kakor hanteras på webbplatsen.

25 april, 2012

Beskriv hur webbplatsen fungerar och vad den innehåller

Beskriv hur användarna kan anpassa webbplatsen efter sina behov, hur de kan använda den och vad den innehåller, till exempel om det finns integrerade externa tjänster. Samla informationen under Om webbplatsen. Samlingssidan Om webbplatsen ska gå att komma åt från alla webbplatsens sidor.

25 april, 2012

Följ MSB:s rekommendationer för krisinformation på webben

Webben ökar möjligheterna till en snabb och samordnad kriskommunikation. Hur ni kommunicerar med era målgrupper under en eventuell kris är grundläggande för hur ni hanterar krisen i sin helhet. Ni behöver ha god beredskap inom både teknik, information och organisation för att ni lätt ska kunna anpassa informationen på webbplatsen utifrån krisens natur och utveckling.

25 april, 2012

Använd en krypterad anslutning för e-tjänster

Använd en krypterad anslutning, https, till alla webbaserade e-tjänster för att minimera risken att användarnas information avlyssnas.

25 april, 2012

Tillhandahåll e-tjänster på en webbadress som ni kontrollerar

Underlätta för användare att kontrollera vilken organisation som står bakom tjänsten genom att t.ex. visa information om certifikat.

25 april, 2012

Gör det lätt att komma i kontakt med er

Många besöker en webbplats för att komma i kontakt med en organisation. Gör det därför lätt för användarna att komma i kontakt med er genom att ange samtliga möjliga kontaktvägar såsom adresser, sociala mediekanaler, telefonnummer och öppettider.

25 april, 2012

Beskriv ert uppdrag eller er affärsidé

Informera om organisationens uppdrag eller företagets affärsidé och mål för att öka webbplatsens trovärdighet. Utgå från era prioriterade målgrupper och vad som är viktigast för dem att veta.

23 april, 2012

Visa var ett fel uppstått och beskriv det tydligt

Hjälp dina användare när det blir fel. Väl formulerade felmeddelanden ger användarna möjlighet att fylla i så felfria data som möjligt i formulären. De minskar också risken för att användarna ska bli irriterade när systemet inte förstår eller kan tolka den felaktigt inmatade informationen.