Riktlinjer i kategori 2

10 februari, 2017

Använd webbvideo för att öka tillgängligheten – UTKAST

Använd gärna video som komplement eller alternativ till andra presentationsformat. Texta och syntolka filmerna så kan fler ta del av innehållet.


2017-04-20: Detta är ett utkast, och förbättringsförslag efterlyses. Kommentera gärna med hjälp av kommentarsfunktionen sist på sidan eller i Facebookgruppen webbriktlinjer eller med epost till info@webbriktlinjer.se.


21 maj, 2012

Ta fram designförslag

Den andra fasen i det användarcentrerade arbetssättet är att ta fram designförslag som visar hur en målgrupp utför en viss uppgift. Ett designförslag består av en prototyp och en uppgiftsbeskrivning. Dessa utvecklas successivt. Börja med en konceptuell design. Förtydliga i en interaktionsdesign, som sedan ytterligare bearbetas till en detaljerad design.

21 maj, 2012

Analysera hur webbplatsen kommer att användas, och av vem

Den första fasen i det användarcentrerade arbetssättet är att göra en användningsanalys, där ni kartlägger målgrupperna och behoven. Användningsanalysen är grunden för att ni ska kunna skapa en användbar webbplats med funktioner som blir använda.

21 maj, 2012

Publicera i första hand dokument i html och skapa tillgängliga pdf:er

Publicera dokument, som rapporter och utredningar, i webbplatsens standardformat (html). Andra format gör det svårare att komma åt informationen, eftersom de ofta kräver extra programvara. Om du ändå behöver lägga ut en pdf, se då till att göra den tillgänglig.

21 maj, 2012

Basera inte viktig funktionalitet på format som kräver insticksprogram

Flash, Quicktime och liknande ger ofta problem för de som använder hjälpmedel, eller som inte använder mus, även när webbläsaren har ett insticksprogram för att hantera dem. Låt därför ert viktigaste innehåll vara användbart även utan insticksprogram.

21 maj, 2012

Testa kodkvaliteten

Se till att er webbplats har sidmallar och stilmallar som har en god kodkvalitet och följer standarder. Det ökar chansen att alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna på webbplatsen, oavsett vilka verktyg de använder.

21 maj, 2012

Använd stilmallar för att separera presentationen från innehållet

Använd stilmallar (cascading style sheets, css:er), där ni samlar alla regler för webbplatsens utseende: hur textelement ska se ut, var på sidan objekt ska placeras och hur objektens utseende ska justeras.

21 maj, 2012

Utveckla webbplatsen enligt en standard, snarare än för en webbläsare

Följ en webbstandard när ni utvecklar er webbplats, så kan ni vara mer säkra på att koden kommer att fungera även i kommande webbläsare. Samtidigt underlättar ni för dem som använder webbplatsen med andra verktyg än de vanligaste.

21 maj, 2012

Ge tydlig återkoppling i e-tjänster

Ge tydlig återkoppling till användarna i ärenden som utförs via webben och e-tjänster. Vanliga automatiserade funktioner för kommunikation är meddelande, granskning, kvittens och mottagningsbevis.

21 maj, 2012

Skriv lättbegripliga texter

Texter på webbplatser bör skrivas på ett så enkelt och begripligt språk som möjligt, för att vara effektiva att läsa, och för att kunna förstås av ett stort antal läsare.