Riktlinjer i kategori Användbarhet och användarcentrerat arbetssätt
Använd webbvideo för att öka tillgängligheten
Använd gärna video som komplement eller alternativ till andra presentationsformat. Texta och syntolka filmerna så kan fler ta del av innehållet.
Ge ordförslag vid sökning och inmatning
Underlätta för användarna genom att ge dem förslag på sökord när de utför en sökning på en webbplats. Funktionen ger bättre sökträffar, underlättar för vissa personer med skrivsvårigheter samt kan spara tid och förenkla för alla användare.
Anpassa webbplatsen även för små skärmar
Allt fler använder mobilen eller andra enheter med små skärmar för att besöka webbplatser och använda tjänster och program. Anpassa därför information, funktioner och gränssnitt för alla typer av skärmar.
Utforma webbadresser med omsorg
Se till att era webbadresser kommer att vara tydliga och fungera bra, även på papper. Webbadresser behöver vara enkla att uppfatta. De kan behöva användas till exempel från utskrivna e-brev eller tryckta material, eller läsas upp i etermedier. Det finns risk att användarna uppfattar dem fel. Utforma därför webbadresserna med omsorg.
Skapa korta webbadresser för sidor som ska spridas
Om adressen till en sida ska spridas, till exempel i annonser eller tryckt material, så skapa en kort och tydlig webbadress.
Ange om ett dokument är en del av ett större dokument
Om ett dokument är en del av ett större dokument, eller är nära relaterat till andra material, länka dit och använd relevanta attribut som beskriver relationen. Till exempel kan varje kapitel av en rapport ligga på varsin sida, med länkar sinsemellan, som har attributen ”prev” och ”next” . Det finns också särskilda attibut för tillhörande ordlistor, upphovsrättsinformation med mera. De underlättar för användare och sökmotorer att förstå att, och hur, dokument hör ihop.
Stryk aldrig under text som inte är länkad
När text är understruken signalerar det till användarna att den är klickbar.
Markera obligatoriska fält i formulär
Informera användaren om vilka fält i ett formulär som är obligatoriska, för att minska risken att onödig tid läggs på rättning av felaktigt eller ofullständigt ifyllda formulär.
Se till att bakåtknappen fungerar
Webbläsarens funktion för att backa är en av de mest använda funktionerna för att navigera på webben, både inom en webbplats och mellan webbplatser. Se därför till att den fungerar.
Utnyttja webbläsarnas inbyggda funktioner för utskrift
Använd en stilmall för att låta användarna skriva ut från webbplatsen. Då kan de förhandsgranska utskrifter via webbläsarens inbyggda funktion och kontrollera hur tabeller, text och andra sidelement ska sidbryts. För beräkningar, kvittenser, mottagningsbevis och liknande kan det dock vara motiverat att erbjuda särskilda utskriftsversioner.
Gör webbadresser bokmärkningsbara
Se till att användare som gör bokmärken till sidor kommer tillbaka till rätt sida i framtiden.
Använd Javascript för att öka tillgängligheten – inte tvärtom
Javascript ger ofta en god användbarhet, och kan bidra till ökad tillgänglighet och effektivitet. Men det finns användare som inte kan eller vill använda Javascript. Se därför till att det går att använda webbplatsens viktigaste funktioner även utan Javascript, och följ riktlinjer för tillgänglig Javascript.
Skapa en flexibel layout som fungerar vid förstoring eller liten skärm
Skapa en layout som fungerar på en 320 pixlar bred skärm utan att information eller funktionalitet går förlorad, utan scrollning i mer än en riktning. I praktiken innebär det responsiv design och att att riktigt långa ord behöver avstavas. Att behöva scrolla i sidled är besvärligt och försämrar upplevelsen. Många använder små skärmar och personer som på grund av nedsatt syn förstorar innehållet har liknande behov.
Gör det enkelt att ringa upp telefonnummer
Använd standardiserad uppmärkning av telefonnummer. Det kan till exempel göra att användare kan ringa upp ett telefonnummer genom att klicka på det.
Gör det möjligt för andra att återanvända webbplatsens innehåll
Gör tjänster och information på er webbplats åtkomliga för andra system, så att andra kan återanvända ert innehåll. Överväg att själva syndikera och förädla material för att skapa större nytta åt era användare.
Publicera dokument i html och skapa tillgängliga pdf:er
Publicera i första hand dokument, till exempel rapporter och utredningar, i webbplatsens standardformat (html).
Gör det möjligt att prenumerera på information
Gör det möjligt att prenumerera på information från er webbplats. Då kan användarna enkelt hålla sig underrättade om vad som händer inom ert område.
Ge tydlig återkoppling i e-tjänster
Ge tydlig återkoppling till användarna i ärenden som utförs via webben och e-tjänster. Vanliga automatiserade funktioner för kommunikation är meddelande, granskning, kvittens och mottagningsbevis.
Ge e-tjänster namn utifrån användarnas perspektiv
Fokusera på det användarna vill uppnå, och använd ord som anknyter till det, när du namnger en e-tjänst. Det gör det lättare för användarna att hitta till rätt tjänst.
Integrera externa tjänster så att de smälter in
Tjänster som utvecklas och driftas externt blir allt vanligare. Även tjänster som utvecklas internt utvecklas ofta i separata system, och är skilda från webbplatsen. Sträva efter att integrera dem på webbplatsen så pass mycket att användaren inte upplever att de är fristående och så att de inte ser märkbart annorlunda ut. De ska smälta in i det grafiska formspråket och inte ha andra interaktionsmönster än webbplatsen i övrigt. På så vis förbättrar ni användarupplevelsen och tillgängligheten på webbplatsen.
Var tydlig med förutsättningar för att kunna använda e-tjänsten
Användarna ska inte behöva avbryta en process för att de inte har förberett information som krävs för att slutföra processen. Var tydlig med vilken information som tjänsten kommer att begära.
Kräv inte säkrare inloggning än vad informationen kräver
När ni väljer om en e-tjänst ska ha stöd för identifiering eller signering ska ni ta hänsyn till vilken information det gäller. Ha inte en för hög säkerhetsnivå. Det blir onödigt krångligt för användarna. Ha givetvis heller inte en för låg säkerhet som kan få negativa konsekvenser för användarna.
Bestäm om e-tjänsten behöver e-legitimation och signering
Om era webbtjänster hanterar personlig information, kan användarna behöva identifiera sig och signera med en e-legitimation. Ta beslut om det innan ni bestämmer hur flödet genom e-tjänsten ska se ut.
Skriv datum och andra sifferuppgifter konsekvent
Använd ett konsekvent sätt att skriva datum och andra sifferuppgifter. Om datum presenteras på flera olika sätt kan det vara förvirrande för läsaren, särskilt för personer som får innehållet uppläst av ett hjälpmedel.
Visa var i en process användaren befinner sig
Visa användarna tydligt var de befinner sig, när de tar sig igenom en process, till exempel om de håller på att göra en anmälan eller beställning i flera steg. Risken är annars att de blir osäkra och frustrerade, och i värsta fall väljer att avbryta processen.
Gör tydliga användbara knappar
Se till att knappar är lätta att förstå och använda. Namnge knapparna tydligt, och på vedertagna sätt.
Låt användarna fylla i information i valfritt format
Användarna ska enkelt kunna fylla i information som efterfrågas på webbplatsen, utan att få upp felmeddelanden som går att undvika genom programmering. Ett vanligt exempel är alla de sätt man kan skriva ett personnummer, till exempel 630125-0000 eller 196301250000. Skapa funktioner som ger det ifyllda det format som systemet behöver.
Låt inte en webbadress sluta fungera
Det finns ett stort värde i de länkar som leder till er webbplats, både för användarna som vill kunna hitta den, och för er i sökmotorernas rankning. Se därför till att länkarna fortsätter att fungera även på lång sikt. De ska inte sluta fungera om ni byter publiceringsverktyg.
Optimera webbplatsen för bästa prestanda
Optimera tjänsten så att den laddar snabbt, svarar snabbt på interaktion och kräver så lite som möjligt av användarens utrustning och uppkoppling. Dålig prestanda leder till negativa användarupplevelser, hinder för användning, försämrat genomslag (till exempel genom sämre rankning i sökmotorer) och slöseri med resurser. Bra prestanda kan till exempel uppnås genom att inte överföra mer data än nödvändigt.
Fyll formulär med kända uppgifter
Gör det enkelt för användarna att fylla i formulär genom att i förväg fylla i de uppgifter du redan har.
Minimera antalet fält i formulär
Använd så få fält som möjligt i formulär. Det ökar läsbarheten och användbarheten. Minimera särskilt antalet obligatoriska fält. Endast de som är absolut nödvändiga för att ni ska få in tillräckligt med uppgifter bör vara obligatoriska.
Gör det möjligt att läsa och söka i diariet
Om din organisation har ett offentligt diarium kan ni öka er transparens genom att publicera diariet på webben. Innan ni gör diariet sökbart för användarna måste dock intresset av ökad insyn ställas mot skyddet av den personliga integriteten.
Använd funktionsbrevlådor
E-post är en vanlig och viktig kontaktväg för användare som vill kommunicera med organisationer. Skapa funktionsbrevlådor för era vanligaste kontaktvägar för att undvika problem när medarbetare slutar på arbetsplatsen eller är tillfälligt frånvarande.
Ge webbplatsen en god läsbarhet
Typsnittet och luftigheten i texten påverkar webbplatsens läsbarhet. Texten bör vara så stor att den är bekväm att läsa. Alltför liten text, stora textmassor och många olika typsnitt gör texterna svårlästa. Begränsa därför antalet typsnitt på webbplatsen och använd alltid flexibla måttenheter, till exempel em eller procent, så att det går att att påverka storleken på texten med webbläsarens inbyggda funktionalitet.
Den största delen information på en webbplats är vanligtvis textbaserad. Underlätta för alla användare genom att anpassa webbplatsen för olika hjälpmedel och ge löptext och övriga textelement god läsbarhet.
Möjliggör synpunkter, frågor och dialog
Ge användarna möjlighet att lämna förslag och rapportera in felaktigheter om er webbplats och verksamhet. Då får du värdefull information om hur webbplatsen kan förbättras, bygger förtroende och ger er möjlighet att utveckla verksamheten.
Följ upp hur webbplatsen används
En förutsättning för att upprätthålla en bra webbplats med hög kvalité på funktionalitet och innehåll är att löpande följa upp och utvärdera hur den används. Några vanliga metoder för uppföljning är användningstester, expertutvärderingar, trafik- och sökordsanalys.
Kontrollera besöksstatistiken och sökbeteendet regelbundet
Ju mer ni vet om era användares beteende, desto lättare kan ni anpassa innehållet till deras behov. Kontrollera vilka delar av webbplatsen som besöks mest respektive minst, och hur webbplatsens sökfunktion används.
Gör länkar, klickbara ytor och menyer användbara för alla
Klickbara ytor, till exempel textlänkar, bildobjekt och knappar, spelar en viktig roll på webben. Gör det enkelt för alla att upptäcka och använda dessa.
Erbjud användarna flera olika sätt att navigera
Användare har många olika strategier för att hitta på webbplatser. Erbjud därför fler sätt att navigera utöver sökfunktionen och den primära navigeringen/menyn.
Länka alla sidor till startsidan
Det går inte att förutse på vilken webbsida användarna börjar sina besök, eller när de behöver hjälp för att leta vidare. Se därför till att alla sidor på webbplatsen har länkar till sidor och funktioner som är viktiga för navigeringen.