Riktlinjer i kategori Användbarhet och användarcentrerat arbetssätt

10 februari, 2017

Använd webbvideo för att öka tillgängligheten

Använd gärna video som komplement eller alternativ till andra presentationsformat. Texta och syntolka filmerna så kan fler ta del av innehållet.

21 december, 2016

Ge ordförslag vid sökning och inmatning

Underlätta för användarna genom att ge dem förslag på sökord när de utför en sökning på en webbplats. Funktionen ger bättre sökträffar, underlättar för vissa personer med skrivsvårigheter samt kan spara tid och förenkla för alla användare.

30 oktober, 2014

Anpassa webbplatsen även för små skärmar

Allt fler använder mobilen eller andra enheter med små skärmar för att besöka webbplatser och använda tjänster och program. Anpassa därför information, funktioner och gränssnitt för alla typer av skärmar.

21 maj, 2012

Testa och utvärdera designförslag

Den tredje fasen i det användarcentrerade arbetssättet är att testa och utvärdera designförslagen. Ordna helst tester och utvärderingar flera gånger under er arbetsprocess, allt eftersom ni utvecklar designen.
Med test menar vi användningstest, där användare testar en prototyp, genom att utföra en eller flera uppgifter. Med utvärdering menar vi att man presenterar ett designförslag för någon, som ger synpunkter. Det kan vara en användbarhetsexpert som gör en expertutvärdering, eller en fokusgrupp som har synpunkter på förslaget i en workshop.

21 maj, 2012

Ta fram designförslag

Den andra fasen i det användarcentrerade arbetssättet är att ta fram designförslag som visar hur en målgrupp utför en viss uppgift. Ett designförslag består av en prototyp och en uppgiftsbeskrivning. Dessa utvecklas successivt. Börja med en konceptuell design. Förtydliga i en interaktionsdesign, som sedan ytterligare bearbetas till en detaljerad design.

21 maj, 2012

Analysera hur webbplatsen kommer att användas, och av vem

Den första fasen i det användarcentrerade arbetssättet är att göra en användningsanalys, där ni kartlägger målgrupperna och behoven. Användningsanalysen är grunden för att ni ska kunna skapa en användbar webbplats med funktioner som blir använda.

21 maj, 2012

Utforma webbadresser med omsorg

Se till att era webbadresser kommer att vara tydliga och fungera bra, även på papper. Webbadresser behöver vara enkla att uppfatta. De kan behöva användas till exempel från utskrivna e-brev eller tryckta material, eller läsas upp i etermedier. Det finns risk att användarna uppfattar dem fel. Utforma därför webbadresserna med omsorg.

21 maj, 2012

Skapa korta webbadresser för sidor som ska spridas

Om adressen till en sida ska spridas, till exempel i annonser eller tryckt material, så skapa en kort och tydlig webbadress.

21 maj, 2012

Ange om ett dokument är en del av ett större dokument

Om ett dokument är en del av ett större dokument, eller är nära relaterat till andra material, länka dit och använd relevanta attribut som beskriver relationen. Till exempel kan varje kapitel av en rapport ligga på varsin sida, med länkar sinsemellan, som har attributen ”prev” och ”next” . Det finns också särskilda attibut för tillhörande ordlistor, upphovsrättsinformation med mera. De underlättar för användare och sökmotorer att förstå att, och hur, dokument hör ihop.

21 maj, 2012

Stryk aldrig under text som inte är länkad

När text är understruken signalerar det till användarna att den är klickbar.

21 maj, 2012

Markera obligatoriska fält i formulär

Informera användaren om vilka fält i ett formulär som är obligatoriska, för att minska risken att onödig tid läggs på rättning av felaktigt eller ofullständigt ifyllda formulär.

21 maj, 2012

Se till att bakåtknappen fungerar

Webbläsarens funktion för att backa är en av de mest använda funktionerna för att navigera på webben, både inom en webbplats och mellan webbplatser. Se därför till att den fungerar.

21 maj, 2012

Utnyttja webbläsarnas inbyggda funktioner för utskrift

Använd en stilmall för att låta användarna skriva ut från webbplatsen. Då kan de förhandsgranska utskrifter via webbläsarens inbyggda funktion och kontrollera hur tabeller, text och andra sidelement ska sidbryts. För beräkningar, kvittenser, mottagningsbevis och liknande kan det dock vara motiverat att erbjuda särskilda utskriftsversioner.

21 maj, 2012

Gör webbadresser bokmärkningsbara

Se till att användare som gör bokmärken till sidor kommer tillbaka till rätt sida i framtiden.

21 maj, 2012

Använd Javascript för att öka tillgängligheten – inte tvärtom

Javascript ger ofta en god användbarhet, och kan bidra till ökad tillgänglighet och effektivitet. Men det finns användare som inte kan eller vill använda Javascript. Se därför till att det går att använda webbplatsens viktigaste funktioner även utan Javascript, och följ riktlinjer för tillgänglig Javascript.

21 maj, 2012

Skapa en flexibel layout

Formge webbplatsen så att den är flexibel, och anpassar sig efter användarnas förutsättningar och önskemål. Att använda responsiv webbdesign med hjälp av css ”media queries” är oftast en bra grund, men även mellan brytpunkterna mellan de olika skärmstorlekarna kan en viss flexibilitet behövas. Undvik att göra en låst layout.

21 maj, 2012

Gör det enkelt att ringa upp telefonnummer

Märk upp telefonnummer med tel-länkar, så att man kan ringa upp ett telefonnummer direkt, genom att klicka på det.

21 maj, 2012

Gör det möjligt för andra att återanvända webbplatsens innehåll

Gör tjänster och information på er webbplats åtkomliga för andra system, så att andra kan återanvända ert innehåll. Överväg att själva syndikera och förädla material för att skapa större nytta åt era användare.

21 maj, 2012

Publicera i första hand dokument i html och skapa tillgängliga pdf:er

Publicera dokument, som rapporter och utredningar, i webbplatsens standardformat (html). Andra format gör det svårare att komma åt informationen, eftersom de ofta kräver extra programvara. Om du ändå behöver lägga ut en pdf, se då till att göra den tillgänglig.

21 maj, 2012

Gör det möjligt att prenumerera på information

Gör det möjligt att prenumerera på information från er webbplats. Då kan användarna enkelt hålla sig underrättade om vad som händer inom ert område.

21 maj, 2012

Brödsmulor eller länkstigar i e-tjänster

Ofta används länkstigar för att navigera på webbplatser. Men man stöter ofta på problem när man vill att de ska uppdateras även i tjänster, speciellt tjänster som sträcker sig över flera sidor.

21 maj, 2012

Ge tydlig återkoppling i e-tjänster

Ge tydlig återkoppling till användarna i ärenden som utförs via webben och e-tjänster. Vanliga automatiserade funktioner för kommunikation är meddelande, granskning, kvittens och mottagningsbevis.

21 maj, 2012

Ge e-tjänster namn utifrån användarnas perspektiv

Fokusera på det användarna vill uppnå, och använd ord som anknyter till det, när du namnger en e-tjänst. Det gör det lättare för användarna att hitta till rätt tjänst.

21 maj, 2012

Integrera externa tjänster så att de smälter in

Tjänster som utvecklas och driftas externt blir allt vanligare. Även tjänster som utvecklas internt utvecklas ofta i separata system, och är skilda från webbplatsen. Sträva efter att integrera dem på webbplatsen så pass mycket att användaren inte upplever att de är fristående och så att de inte ser märkbart annorlunda ut. De ska smälta in i det grafiska formspråket och inte ha andra interaktionsmönster än webbplatsen i övrigt. På så vis förbättrar ni användarupplevelsen och tillgängligheten på webbplatsen.

21 maj, 2012

Var tydlig med förutsättningar för att kunna använda e-tjänsten

Användarna ska inte behöva avbryta en process för att de inte har förberett information som krävs för att slutföra processen. Var tydlig med vilken information som tjänsten kommer att begära.

21 maj, 2012

Kräv inte säkrare inloggning än vad informationen kräver

När ni väljer om en e-tjänst ska ha stöd för identifiering eller signering ska ni ta hänsyn till vilken information det gäller. Ha inte en för hög säkerhetsnivå. Det blir onödigt krångligt för användarna. Ha givetvis heller inte en för låg säkerhet som kan få negativa konsekvenser för användarna.

21 maj, 2012

Bestäm om e-tjänsten behöver e-legitimation och signering

Om era webbtjänster hanterar personlig information, kan användarna behöva identifiera sig och signera med en e-legitimation. Ta beslut om det innan ni bestämmer hur flödet genom e-tjänsten ska se ut.

21 maj, 2012

Skriv datum och andra siffreruppgifter konsekvent

Använd ett konsekvent sätt att skriva datum och andra sifferuppgifter. Om datum presenteras på flera olika sätt kan det vara förvirrande för läsaren, särskilt för personer som får innehållet uppläst av ett hjälpmedel.

21 maj, 2012

Visa var i en process användaren befinner sig

Visa användarna tydligt var de befinner sig, när de tar sig igenom en process, till exempel om de håller på att göra en anmälan eller beställning i flera steg. Risken är annars att de blir osäkra och frustrerade, och i värsta fall väljer att avbryta processen.

21 maj, 2012

Gör tydliga användbara knappar

Se till att knappar är lätta att förstå och använda. Namnge knapparna tydligt, och på vedertagna sätt.

21 maj, 2012

Anpassa textfältens storlek till det förväntade innehållet

Anpassa textfältens storlek till hur mycket information användarna ska fylla i. Postnummerfält bör till exempel vara kortare än e-postfält.

18 maj, 2012

Låt användarna fylla i information i valfritt format

Användarna ska enkelt kunna fylla i information som efterfrågas på webbplatsen, utan att få upp felmeddelanden som går att undvika genom programmering. Ett vanligt exempel är alla de sätt man kan skriva ett personnummer, till exempel 630125-0000 eller 196301250000. Skapa funktioner som ger det ifyllda det format som systemet behöver.

18 maj, 2012

Låt inte en webbadress sluta fungera

Det finns ett stort värde i de länkar som leder till er webbplats, både för användarna som vill kunna hitta den, och för er i sökmotorernas rankning. Se därför till att länkarna fortsätter att fungera även på lång sikt. De ska inte sluta fungera om ni byter publiceringsverktyg.

18 maj, 2012

Optimera webbplatsen för bästa prestanda

Optimera webbplatsen eller e-tjänsten så att den kräver så få HTTP-anslutningar som möjligt och levererar så lite data som möjligt.
Bra prestanda är särskilt märkbart över långsamma anslutningar, men det kan också betyda lägre kostnader för användare med exempelvis mobilabonnemang där varje nedladdad megabyte kostar pengar. För er innebär det mindre belastning på servrarna, vilket kan ge lägre kostnader för hårdvara och bandbredd.

2017-05-20: Denna riktlinje revideras. Det finns ett utkast till ny version, som vi önskar kommentarer på. När referensgruppen ger klartecken kommer den nya versionen att ersätta nedanstående.
18 maj, 2012

Fyll formulär med kända uppgifter

Gör det enkelt för användarna att fylla i formulär genom att i förväg fylla i de uppgifter du redan har.

18 maj, 2012

Minimera antalet fält i formulär

Använd så få fält som möjligt i formulär. Det ökar läsbarheten och användbarheten. Minimera särskilt antalet obligatoriska fält. Endast de som är absolut nödvändiga för att ni ska få in tillräckligt med uppgifter bör vara obligatoriska.

18 maj, 2012

Gör det möjligt att läsa och söka i diariet

Om din organisation har ett offentligt diarium kan ni öka er transparens genom att publicera diariet på webben. Innan ni gör diariet sökbart för användarna måste dock intresset av ökad insyn ställas mot skyddet av den personliga integriteten.

18 maj, 2012

Använd funktionsbrevlådor

E-post är en vanlig och viktig kontaktväg för användare som vill kommunicera med organisationer. Skapa funktionsbrevlådor för era vanligaste kontaktvägar för att undvika problem när medarbetare slutar på arbetsplatsen eller är tillfälligt frånvarande.

16 maj, 2012

Stäm av resultat av utvärderingen med ansvarig

Den fjärde fasen i det användarcentrerade arbetssättet är att återkoppla resultatet av utvärderingen till uppdragsgivaren, som sedan beslutar om nästa steg.

25 april, 2012

Ge webbplatsen en god läsbarhet

Typsnittet och luftigheten i texten påverkar webbplatsens läsbarhet. Texten bör vara så stor att den är bekväm att läsa. Alltför liten text, stora textmassor och många olika typsnitt gör texterna svårlästa. Begränsa därför antalet typsnitt på webbplatsen och använd alltid flexibla måttenheter, till exempel em eller procent, så att det går att att påverka storleken på texten med webbläsarens inbyggda funktionalitet.