Riktlinjer taggade med Beställare

21 maj, 2012

Gör det möjligt för andra att återanvända webbplatsens innehåll

Gör tjänster och information på er webbplats åtkomliga för andra system, så att andra kan återanvända ert innehåll. Överväg att själva syndikera och förädla material för att skapa större nytta åt era användare.

21 maj, 2012

Publicera i första hand dokument i html och skapa tillgängliga pdf:er

Publicera dokument, som rapporter och utredningar, i webbplatsens standardformat (html). Andra format gör det svårare att komma åt informationen, eftersom de ofta kräver extra programvara. Om du ändå behöver lägga ut en pdf, se då till att göra den tillgänglig.

21 maj, 2012

Gör det möjligt att prenumerera på information

Gör det möjligt att prenumerera på information från er webbplats. Då kan användarna enkelt hålla sig underrättade om vad som händer inom ert område.

21 maj, 2012

Basera inte viktig funktionalitet på format som kräver insticksprogram

Flash, Quicktime och liknande ger ofta problem för de som använder hjälpmedel, eller som inte använder mus, även när webbläsaren har ett insticksprogram för att hantera dem. Låt därför ert viktigaste innehåll vara användbart även utan insticksprogram.

21 maj, 2012

Utveckla webbplatsen enligt en standard, snarare än för en webbläsare

Följ en webbstandard när ni utvecklar er webbplats, så kan ni vara mer säkra på att koden kommer att fungera även i kommande webbläsare. Samtidigt underlättar ni för dem som använder webbplatsen med andra verktyg än de vanligaste.

21 maj, 2012

Följ standarder

Använd standarder så långt som möjligt. Ett skäl till att webben har blivit så användbar är att den bygger på öppna standarder. Tack vare detta kan vi utveckla och använda webben med verktyg från olika leverantörer. Öppna standarder möjliggör konkurrens, underlättar innovationer och är ett skydd mot att en eller ett fåtal aktörer tar över och kontrollerar webben.

21 maj, 2012

Ge tydlig återkoppling i e-tjänster

Ge tydlig återkoppling till användarna i ärenden som utförs via webben och e-tjänster. Vanliga automatiserade funktioner för kommunikation är meddelande, granskning, kvittens och mottagningsbevis.

21 maj, 2012

Integrera externa tjänster så att de smälter in

Tjänster som utvecklas och driftas externt blir allt vanligare. Även tjänster som utvecklas internt utvecklas ofta i separata system, och är skilda från webbplatsen. Sträva efter att integrera dem på webbplatsen så pass mycket att användaren inte upplever att de är fristående och så att de inte ser märkbart annorlunda ut. De ska smälta in i det grafiska formspråket och inte ha andra interaktionsmönster än webbplatsen i övrigt. På så vis förbättrar ni användarupplevelsen och tillgängligheten på webbplatsen.

21 maj, 2012

Var tydlig med förutsättningar för att kunna använda e-tjänsten

Användarna ska inte behöva avbryta en process för att de inte har förberett information som krävs för att slutföra processen. Var tydlig med vilken information som tjänsten kommer att begära.

21 maj, 2012

Kräv inte säkrare inloggning än vad informationen kräver

När ni väljer om en e-tjänst ska ha stöd för identifiering eller signering ska ni ta hänsyn till vilken information det gäller. Ha inte en för hög säkerhetsnivå. Det blir onödigt krångligt för användarna. Ha givetvis heller inte en för låg säkerhet som kan få negativa konsekvenser för användarna.

21 maj, 2012

Bestäm om e-tjänsten behöver e-legitimation och signering

Om era webbtjänster hanterar personlig information, kan användarna behöva identifiera sig och signera med en e-legitimation. Ta beslut om det innan ni bestämmer hur flödet genom e-tjänsten ska se ut.

21 maj, 2012

Ta fram en policy för domännamn

Valet av domännamn har betydelse för att användarna enkelt ska kunna hitta och ta sig till er webbplats. Ta fram en domännamnspolicy. Utred vilka domännamn som kan vara relevanta för er organisation, så undviker ni att registrera domännamn i onödan och hjälper användare att hitta till er information.

21 maj, 2012

Se till att infogade externa tjänster följer webbriktlinjerna

Se till att externa tjänster som infogas på webbplatsen är användbara, tillgängliga och följer de lagar och rekommendationer som gäller för webbplatsen i övrigt.

21 maj, 2012

Skriv lättbegripliga texter

Texter på webbplatser bör skrivas på ett så enkelt och begripligt språk som möjligt, för att vara effektiva att läsa, och för att kunna förstås av ett stort antal läsare.

21 maj, 2012

Gör texterna överskådliga

Ingångssidan och andra huvudsidor på webbplatsen bör vara relativt korta, för att ge användarna en överblick över innehållet. Undersidor kan innehålla lite längre texter.

21 maj, 2012

Skriv beskrivande rubriker och etiketter

Bra rubriker hjälper läsaren att hitta i texten. Rubrikerna är särskilt viktiga för personer som använder skärmläsare, som kan läsa upp en lista över rubrikerna på en sida. Rubrikerna ska vara lagom långa och sammanfatta vad sidan eller avsnittet handlar om. Alltför korta och allmänna rubriker ger inte användarna så mycket hjälp, till exempel ”Inledning” eller ”Aktiviteter”.

21 maj, 2012

Gör tydliga användbara knappar

Se till att knappar är lätta att förstå och använda. Namnge knapparna tydligt, och på vedertagna sätt.

21 maj, 2012

Anpassa textfältens storlek till det förväntade innehållet

Denna riktlinje har slagits ihop med R58. Använd standardutseendet på formulärets element.

21 maj, 2012

Använd standardutseendet på formulärens element

Undvik att ändra utseende på formulärelement som textfält och kryssrutor, så att användarna lätt kan känna igen dem.

18 maj, 2012

Låt användarna fylla i information i valfritt format

Användarna ska enkelt kunna fylla i information som efterfrågas på webbplatsen, utan att få upp felmeddelanden som går att undvika genom programmering. Ett vanligt exempel är alla de sätt man kan skriva ett personnummer, till exempel 630125-0000 eller 196301250000. Skapa funktioner som ger det ifyllda det format som systemet behöver.

18 maj, 2012

Skapa tydliga och klickbara fältetiketter

För varje fält i ett formulär där användarna ska fylla i information, skapa en tydlig fältetikett (label) som förklarar fältets funktion.

18 maj, 2012

Gruppera formulärets fält

Formulär med många inmatningsfält blir tydligare och enklare att förstå om man delar upp dem i flera delar. Delarna kan antingen presenteras i olika grupper på en webbsida eller delas upp på flera sidor.

18 maj, 2012

Fyll formulär med kända uppgifter

Gör det enkelt för användarna att fylla i formulär genom att i förväg fylla i de uppgifter du redan har.

18 maj, 2012

Lyft fram det viktigaste i texten

Se till att det viktigaste i varje text och avsnitt lyfts upp och lyfts fram tydligt. Se till att texter inte är onödigt långa, och att de inte har viktigt innehåll längre ner. Risken är att användarna missar det viktiga, eller får lägga onödigt lång tid på att hitta det.

18 maj, 2012

Minimera antalet fält i formulär

Använd så få fält som möjligt i formulär. Det ökar läsbarheten och användbarheten. Minimera särskilt antalet obligatoriska fält. Endast de som är absolut nödvändiga för att ni ska få in tillräckligt med uppgifter bör vara obligatoriska.

18 maj, 2012

Undvik oavsiktlig gallring vid ändringar och uppdateringar

Innehåll på myndigheters webbplatser är allmänna handlingar som ska bevaras enligt arkivlagstiftningen. Man får ta bort information och gallra, men bara om det finns stöd i en författning.

18 maj, 2012

Planera för långsiktigt bevarande redan vid utveckling av webbplatsen

Planera redan i utvecklingsfasen för att bevara och göra informationen på webbplatsen tillgänglig över tid. Det kan innebära lägre kostnad och högre effektivitet för verksamheten.

18 maj, 2012

Gör det möjligt att läsa och söka i diariet

Om din organisation har ett offentligt diarium kan ni öka er transparens genom att publicera diariet på webben. Innan ni gör diariet sökbart för användarna måste dock intresset av ökad insyn ställas mot skyddet av den personliga integriteten.

18 maj, 2012

Gör register och databaser med publik information sökbara

Användarna har ofta stor nytta av att själva kunna söka i publika register och databaser. Överväg därför att göra sådana sökbara, men ta hänsyn till vilka risker och behov som finns.

25 april, 2012

Erbjud användarna flera olika sätt att navigera

Användare har många olika strategier för att hitta på webbplatser. Erbjud därför fler sätt att navigera utöver sökfunktionen och den primära navigeringen/menyn.

25 april, 2012

Uppdatera webbplatsens innehåll och länkar regelbundet

Skapa tydliga rutiner för hur innehållet på webbplatsen ska uppdateras och gallras. Se till att borttagna sidor inte längre indexeras av sökmotorerna.

25 april, 2012

Förvaltningsorganisationen och dess kunskap ska stå i proportion till webbplatsens storlek och ambitioner

Se till att ni har den tid och kunskap som krävs för att planera och samordna förvaltningen av webbplatsen. Det är en förutsättning för att det publicerade materialet ska kunna hålla en hög nivå av användbarhet och tillgänglighet.

25 april, 2012

Ange tydligt om viss information är inaktuell

Gör det tydligt för användarna om det finns innehåll på webbplatsen som inte längre är giltigt. Ett exempel är om ni i referenssyfte har kvar tidigare riktlinjer eller juridisk information, som har blivit ersatta av nyare material.

25 april, 2012

Ange när webbsidorna har publicerats eller uppdaterats

Gör det tydligt hur pass aktuell informationen på webbplatsen är genom att ange ett datum på sidan. I vissa fall är det också relevant att ange ett klockslag.

25 april, 2012

Anpassa webbplatsen för flerspråkighet

Flerspråkiga webbplatser behöver både tekniskt stöd och en bra struktur för att fungera optimalt. Riktlinjen sammanställer erfarenheter av hur webbplatser kan anpassas för flerspråkighet.

25 april, 2012

Håll god kvalitet på översättningarna

Språklagens krav på vårdat, enkelt och begripligt språk (se R10) gäller alla språk som används i offentlig verksamhet, även svenskt teckenspråk. Här följer några råd med syfte att upprätthålla kraven på begriplighet också i översatta texter.

25 april, 2012

Ge information på engelska och andra språk

Många som inte har svenska som modersmål behöver få information på sitt eget språk. Det är allra viktigast för personer som inte behärskar svenska alls, som nyanlända invandrare, men är ofta till stor hjälp även för den som kan lite svenska. Utöver kraven på begriplig svenska för alla (se R10) och information på nationella minoritetsspråk (se R14), bör myndigheter och andra offentliga organ därför översätta delar av sin information till andra språk.

25 april, 2012

Ge information på de nationella minoritetsspråken

Personer som talar något av våra fem nationella minoritetsspråk har särskilda rättigheter till sina språk. Minoritetsspråkstalare ska till exempel kunna använda sitt modersmål i kontakt med myndigheter. De nationella minoritetsspråken i Sverige är finska, samiska, meänkieli, romska (romani chib) och jiddisch.

25 april, 2012

Ge information på svenskt teckenspråk

Många döva och hörselskadade har svenskt teckenspråk som förstaspråk och svenska som andraspråk. Teckenspråkiga personer behöver få information på sitt förstaspråk, på samma sätt som andra minoritetsgrupper. Nyinflyttade teckenspråkiga personer lär sig i regel det svenska teckenspråket ganska snabbt. Däremot tar det längre tid för dem att lära sig skriven svenska.
Tänk på att det svenska teckenspråket är ett annat språk än svenska. Det är inte en tecknad representation av svenska. Det finns många olika teckenspråk i världen.

25 april, 2012

Ge information på lättläst svenska

Den som har lässvårigheter kan ha svårt att tillgodogöra sig texter, även om de är skrivna på ett klart och begripligt språk. Därför kan ni behöva ge information på lättläst svenska. Lättläst svenska är anpassad efter läsaren. Språket är enklare och texterna kortare, men all viktig information ska ändå finnas med. Även layout och bilder bör anpassas till läsaren.