Riktlinjer taggade med Innehåll

21 maj, 2012

Utforma webbadresser med omsorg

Se till att era webbadresser kommer att vara tydliga och fungera bra, även på papper. Webbadresser behöver vara enkla att uppfatta. De kan behöva användas till exempel från utskrivna e-brev eller tryckta material, eller läsas upp i etermedier. Det finns risk att användarna uppfattar dem fel. Utforma därför webbadresserna med omsorg.

21 maj, 2012

Skapa korta webbadresser för sidor som ska spridas

Om adressen till en sida ska spridas, till exempel i annonser eller tryckt material, så skapa en kort och tydlig webbadress.

21 maj, 2012

Märk upp citat i koden

Om ni använder citat i texter ska de märkas upp som citat i koden. Då kan ni lätt ge citat ett eget grafiskt utseende via css. Märkningen och utseendet tydliggör för användarna vad som är ett citat från viss person, till skillnad från vanlig text som ni själva som avsändare står för. Hjälpmedel kan också behöva korrekt kodade citat för att kunna ange för användarna när något är ett citat.

21 maj, 2012

Ange om ett dokument är en del av ett större dokument

Om ett dokument är en del av ett större dokument, eller är nära relaterat till andra material, länka dit och använd relevanta attribut som beskriver relationen. Till exempel kan varje kapitel av en rapport ligga på varsin sida, med länkar sinsemellan, som har attributen ”prev” och ”next” . Det finns också särskilda attibut för tillhörande ordlistor, upphovsrättsinformation med mera. De underlättar för användare och sökmotorer att förstå att, och hur, dokument hör ihop.

21 maj, 2012

Stryk aldrig under text som inte är länkad

När text är understruken signalerar det till användarna att den är klickbar.

21 maj, 2012

Skapa rubriker med h-element

Märk upp rubriker med h1, h2 och så vidare. Undvik att särskilja en rubrik från brödtext enbart genom formgivning. Det gör det nämligen svårare för personer med vissa hjälpmedel att navigera på sidan, och svårare för sökmotorer att avgöra vad sidan handlar om.

21 maj, 2012

Använd rätt html-element när ni gör listor

En av poängerna med HTML är att språket kan användas för att märka upp semantiken i ett dokument. Märk upp listor som listor, och se till att inget annat än listor är märkta så. Skärmläsare och andra hjälpmedel behöver korrekt kodade listor för att kunna signalera till användaren att en lista faktiskt är just en lista.

21 maj, 2012

Gör det enkelt att ringa upp telefonnummer

Märk upp telefonnummer med tel-länkar, så att man kan ringa upp ett telefonnummer direkt, genom att klicka på det.

21 maj, 2012

Gör det möjligt för andra att återanvända webbplatsens innehåll

Gör tjänster och information på er webbplats åtkomliga för andra system, så att andra kan återanvända ert innehåll. Överväg att själva syndikera och förädla material för att skapa större nytta åt era användare.

21 maj, 2012

Publicera i första hand dokument i html och skapa tillgängliga pdf:er

Publicera dokument, som rapporter och utredningar, i webbplatsens standardformat (html). Andra format gör det svårare att komma åt informationen, eftersom de ofta kräver extra programvara. Om du ändå behöver lägga ut en pdf, se då till att göra den tillgänglig.

21 maj, 2012

Basera inte viktig funktionalitet på format som kräver insticksprogram

Flash, Quicktime och liknande ger ofta problem för de som använder hjälpmedel, eller som inte använder mus, även när webbläsaren har ett insticksprogram för att hantera dem. Låt därför ert viktigaste innehåll vara användbart även utan insticksprogram.

21 maj, 2012

Ge e-tjänster namn utifrån användarnas perspektiv

Fokusera på det användarna vill uppnå, och använd ord som anknyter till det, när du namnger en e-tjänst. Det gör det lättare för användarna att hitta till rätt tjänst.

21 maj, 2012

Se till att infogade externa tjänster följer webbriktlinjerna

Se till att externa tjänster som infogas på webbplatsen är användbara, tillgängliga och följer de lagar och rekommendationer som gäller för webbplatsen i övrigt.

21 maj, 2012

Skriv datum och andra siffreruppgifter konsekvent

Använd ett konsekvent sätt att skriva datum och andra sifferuppgifter. Om datum presenteras på flera olika sätt kan det vara förvirrande för läsaren, särskilt för personer som får innehållet uppläst av ett hjälpmedel.

21 maj, 2012

Använd ord och termer konsekvent

Var konsekvent med hur ni använder ord och termer, för att undvika feltolkningar. Kontrollera konsekvensen i ert ordval på webbplatsen, både i texter och i navigation och funktioner.

21 maj, 2012

Skriv lättbegripliga texter

Texter på webbplatser bör skrivas på ett så enkelt och begripligt språk som möjligt, för att vara effektiva att läsa, och för att kunna förstås av ett stort antal läsare.

21 maj, 2012

Gör texterna överskådliga

Ingångssidan och andra huvudsidor på webbplatsen bör vara relativt korta, för att ge användarna en överblick över innehållet. Undersidor kan innehålla lite längre texter.

21 maj, 2012

Skriv beskrivande rubriker och etiketter

Bra rubriker hjälper läsaren att hitta i texten. Rubrikerna är särskilt viktiga för personer som använder skärmläsare, som kan läsa upp en lista över rubrikerna på en sida. Rubrikerna ska vara lagom långa och sammanfatta vad sidan eller avsnittet handlar om. Alltför korta och allmänna rubriker ger inte användarna så mycket hjälp, till exempel ”Inledning” eller ”Aktiviteter”.

18 maj, 2012

Lyft fram det viktigaste i texten

Se till att det viktigaste i varje text och avsnitt lyfts upp och lyfts fram tydligt. Se till att texter inte är onödigt långa, och att de inte har viktigt innehåll längre ner. Risken är att användarna missar det viktiga, eller får lägga onödigt lång tid på att hitta det.

18 maj, 2012

Undvik oavsiktlig gallring vid ändringar och uppdateringar

Innehåll på myndigheters webbplatser är allmänna handlingar som ska bevaras enligt arkivlagstiftningen. Man får ta bort information och gallra, men bara om det finns stöd i en författning.

18 maj, 2012

Gör det möjligt att läsa och söka i diariet

Om din organisation har ett offentligt diarium kan ni öka er transparens genom att publicera diariet på webben. Innan ni gör diariet sökbart för användarna måste dock intresset av ökad insyn ställas mot skyddet av den personliga integriteten.

18 maj, 2012

Gör register och databaser med publik information sökbara

Användarna har ofta stor nytta av att själva kunna söka i publika register och databaser. Överväg därför att göra sådana sökbara, men ta hänsyn till vilka risker och behov som finns.

18 maj, 2012

Redovisa vilka register som myndigheten för och vilka regler som gäller för tillgång till dem

I enlighet med Personuppgiftslagen (PUL 26 §) ska information om register beskriva vilka typer av uppgifter som lagras, syften, användningsområden, varifrån uppgifterna kommer och i vilka fall informationen samkörs med andra organisationers register.

25 april, 2012

Erbjud användarna flera olika sätt att navigera

Användare har många olika strategier för att hitta på webbplatser. Erbjud därför fler sätt att navigera utöver sökfunktionen och den primära navigeringen/menyn.

25 april, 2012

Uppdatera webbplatsens innehåll och länkar regelbundet

Skapa tydliga rutiner för hur innehållet på webbplatsen ska uppdateras och gallras. Se till att borttagna sidor inte längre indexeras av sökmotorerna.

25 april, 2012

Förvaltningsorganisationen och dess kunskap ska stå i proportion till webbplatsens storlek och ambitioner

Se till att ni har den tid och kunskap som krävs för att planera och samordna förvaltningen av webbplatsen. Det är en förutsättning för att det publicerade materialet ska kunna hålla en hög nivå av användbarhet och tillgänglighet.

25 april, 2012

Ange tydligt om viss information är inaktuell

Gör det tydligt för användarna om det finns innehåll på webbplatsen som inte längre är giltigt. Ett exempel är om ni i referenssyfte har kvar tidigare riktlinjer eller juridisk information, som har blivit ersatta av nyare material.

25 april, 2012

Ange när webbsidorna har publicerats eller uppdaterats

Gör det tydligt hur pass aktuell informationen på webbplatsen är genom att ange ett datum på sidan. I vissa fall är det också relevant att ange ett klockslag.

25 april, 2012

Ange vilken organisation som är avsändare av webbplatsen

Informera om vilken organisation som står bakom webbplatsen och vem som har ansvar för den. Placera informationen i sidfoten eller sidhuvudet så att den är åtkomlig från alla sidor.

25 april, 2012

Ange vem som är innehållssansvarig för varje sida

Informera om vem som har det övergripande ansvaret för webbplatsen, även om det inte finns en ansvarig utgivare. Ange även vem som har innehållsansvar för varje enskild sida och hur man tar kontakt med den personen.

25 april, 2012

Informera om hur personuppgifter, kakor (cookies) mm hanteras

Det finns lagar som reglerar vad du som ansvarig för en webbplats är skyldig att informera besökarna om. Bland annat ska du upplysa om hur personuppgifter och kakor hanteras på webbplatsen.

25 april, 2012

Beskriv hur webbplatsen fungerar och vad den innehåller

Beskriv hur användarna kan anpassa webbplatsen efter sina behov, hur de kan använda den och vad den innehåller, till exempel om det finns integrerade externa tjänster. Samla informationen under Om webbplatsen. Samlingssidan Om webbplatsen ska gå att komma åt från alla webbplatsens sidor.

25 april, 2012

Följ MSB:s rekommendationer för krisinformation på webben

Webben ökar möjligheterna till en snabb och samordnad kriskommunikation. Hur ni kommunicerar med era målgrupper under en eventuell kris är grundläggande för hur ni hanterar krisen i sin helhet. Ni behöver ha god beredskap inom både teknik, information och organisation för att ni lätt ska kunna anpassa informationen på webbplatsen utifrån krisens natur och utveckling.

25 april, 2012

Anpassa webbplatsen för flerspråkighet

Flerspråkiga webbplatser behöver både tekniskt stöd och en bra struktur för att fungera optimalt. Riktlinjen sammanställer erfarenheter av hur webbplatser kan anpassas för flerspråkighet.

25 april, 2012

Håll god kvalitet på översättningarna

Språklagens krav på vårdat, enkelt och begripligt språk (se R10) gäller alla språk som används i offentlig verksamhet. Här följer några råd med syfte att upprätthålla kraven på begriplighet också i översatta texter.

25 april, 2012

Ge information på engelska och andra språk

Många som inte har svenska som modersmål behöver få information på sitt eget språk. Det är allra viktigast för personer som inte behärskar svenska alls, som nyanlända invandrare, men är ofta till stor hjälp även för den som kan lite svenska. Utöver kraven på begriplig svenska för alla (se R10) och information på nationella minoritetsspråk (se R14), bör myndigheter och andra offentliga organ därför översätta delar av sin information till andra språk.

25 april, 2012

Ge information på de nationella minoritetsspråken

Personer som talar något av våra fem nationella minoritetsspråk har särskilda rättigheter till sina språk. Minoritetsspråkstalare ska till exempel kunna använda sitt modersmål i kontakt med myndigheter. De nationella minoritetsspråken i Sverige är finska, samiska, meänkieli, romska (romani chib) och jiddisch.

25 april, 2012

Ge information på svenskt teckenspråk

Många döva och hörselskadade har svenskt teckenspråk som förstaspråk och svenska som andraspråk. Teckenspråkiga personer behöver få information på sitt förstaspråk, på samma sätt som andra minoritetsgrupper.

25 april, 2012

Ge information på lättläst svenska

Den som har lässvårigheter kan ha svårt att tillgodogöra sig texter, även om de är skrivna på ett klart och begripligt språk. Därför kan ni behöva ge information på lättläst svenska. Lättläst svenska är anpassad efter läsaren. Språket är enklare och texterna kortare, men all viktig information ska ändå finnas med. Även layout och bilder bör anpassas till läsaren.

25 april, 2012

Kombinera skrift med ljud, bild och film

Kombinera skriven text med ljud, bild och film för att göra informationen mer tillgänglig och lättare för alla att förstå. Särskilt viktigt är detta för personer med olika typer av lässvårigheter. Personer med synnedsättning behöver information i talad form.