Riktlinjer taggade med Knappar

3 december, 2020

Utforma eventuella reglage så att alla kan använda dem

Sidan är ett utkast

Denna sida är en av flera nya webbriktlinjer som förtydligar och exemplifierar innebörden i de kriterier som går utöver WCAG i standarden EN301549, och som har relevans för DOS-lagen.

Kom gärna med synpunkter!

Exempelvis genom e-post till info@webbriktlinjer.se eller genom kommentarsfunktionen i slutet av sidan.

 

Denna riktlinje gäller för knappar, spakar, vred och andra reglage – både i hård- och mjukvara – avsedda för slutanvändare för att aktivera, avaktivera eller ställa in en app.


Rekommendationer för tillgängliga reglageLänk hit

  • Ställ inte för höga krav på motorisk förmåga.
  • Gör det möjligt att avläsa aktuell inställning utan att ändra den.
  • Hjälp användaren att undvika oavsiktlig inmatning.


Ställ inte för höga krav på motorisk förmågaLänk hit


Om ett reglage kräver finmotorik såsom förmågan att nypa eller vrida, så måste det finnas alternativa sätt att utföra motsvarande interaktion för användare som saknar sådan förmåga. Alternativen kan vara exempelvis enkla knappar eller tangentbordskommandon.

Användaren ska inte heller tvingas göra flera saker samtidigt, såsom att trycka ner flera olika tangenter eller flera fingrar i kombination.

Detta krav överlappar både R160. Erbjud alternativ till komplexa fingerrörelser och ett kommande kriterium i WCAG 2.2 om drag och släpp, men gäller framförallt för appar, och har ett bredare tillämpningsområde. Till exempel berör inte dessa kriterier samtidig nedtryckning av flera tangenter.

I moderna operativsystem erbjuds alternativ till komplexa tangentkombinationer.


Gör det möjligt att avläsa aktuell inställning utan att ändra denLänk hit


Aktuell status för två- och treställiga reglage ska kunna urskiljas av alla utan att behöva ändra inställning. De måste även kunna avläsas utan syn.


Hjälp användaren att undvika oavsiktlig inmatningLänk hit


Om en tangent hålls intryckt ska det inte behöva leda till teckenrepetering förrän efter två sekunder och därefter maximalt varannan sekund. Se till att detta antingen går att justera med hjälp av inställningar eller att repetition aldrig sker snabbare än så.

Om samma tangenttryckning upprepas (snarare än hålls inne) ska den inte registreras förrän det gått minst en halv sekund, såvida inte användaren har möjlighet att justera tidsgränsen.

Detta berör exempelvis användare med ofrivilliga skakningar och nedsatt finmotorisk precision.

I allmänhet kan användaren genom inställningar för ”tangentrepetition” i operativsystemet påverka detta, men se till att eventuell programkod som lyssnar på tangenthändelser och som inte tar hänsyn till operativsystemets inställningar ändå respekterar dessa gränser. Vi tror inte att detta är vanligt förekommande i digital offentlig service, men det skulle kunna förekomma, till exempel i pedagogiska spel spel.


Vad säger standarder och lagar om denna riktlinje?Länk hit


Enligt DIGGs föreskrifter (§4) ska digital service som omfattas av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service vara möjlig att uppfatta, vara hanterbar, begriplig och robust.

Eftersom dessa principer är svåra att utan vägledning tillämpa i enskilda detaljer erbjuds i §5 ett konkret sätt att uppfylla dem: Kriterierna i bilaga A i standarden EN301549 v2.1.2 (pdf). Denna webbriktlinje är ett försök att förklara och exemplifiera sju av dessa kriterier:

  • 5.5.1 Manövreringsmetod
  • 5.5.2 Särskiljande av manövrerbara delar
  • 5.6.1 Läge avkänns taktilt eller med ljud
  • 5.6.2 Visuellt läge
  • 5.7 Tangentrepetition
  • 5.8 Acceptans av dubbla tangentnedslag
  • 5.9 Samtidiga användaraktiviteter


TerminologiLänk hit


Inställningar för ”tangentrepetition” kallas ibland för ”tangentfilter” eller ”tröga tangenter”.

Termen ”reglage” används här för det som i standarden heter ”manövrerbar del” (operable part på engelska).

21 maj, 2012

Gör tydliga användbara knappar

Se till att knappar är lätta att förstå och använda. Namnge knapparna tydligt, och på vedertagna sätt.