Riktlinjer taggade med Lågt hängande frukt
Ange sidans språk i koden
För att öka sannolikheten att till exempel skärmläsare presenterar innehållet korrekt bör html-koden ange aktuellt språk med hjälp av lang-attribut.
Markera tydligt vilket fält eller element som är i fokus
Den som navigerar med t.ex. tab-tangenten behöver få veta var fokus ligger. Standardmarkeringen är ofta en tunn linje som är svår att se.
Gör markeringen tydlig, till exempel med en CSS-regel.
Erbjud möjlighet att hoppa förbi återkommande innehåll
Bygg in genvägar i strukturen. Det kan ta lång tid att ta sig till olika delar av ett dokument när man navigerar med tangentbord, eftersom man normalt måste stega sig förbi varje länk. Webbplatser som har ett omfattande och komplext menysystem med många länkar kan försvåra avsevärt för många användare.
Skapa korta webbadresser för sidor som ska spridas
Om adressen till en sida ska spridas, till exempel i annonser eller tryckt material, så skapa en kort och tydlig webbadress.
Skapa rubriker med h-element
Märk upp rubriker med h1, h2 och så vidare. Undvik att särskilja en rubrik från brödtext enbart genom formgivning. Det gör det nämligen svårare för personer med vissa hjälpmedel att navigera på sidan, och svårare för sökmotorer att avgöra vad sidan handlar om.
Var tydlig med förutsättningar för att kunna använda e-tjänsten
Användarna ska inte behöva avbryta en process för att de inte har förberett information som krävs för att slutföra processen. Var tydlig med vilken information som tjänsten kommer att begära.
Ange när webbsidorna har publicerats eller uppdaterats
Gör det tydligt hur pass aktuell informationen på webbplatsen är genom att ange ett datum på sidan. I vissa fall är det också relevant att ange ett klockslag.
Ange vilken organisation som är avsändare av webbplatsen
Informera om vilken organisation som står bakom webbplatsen och vem som har ansvar för den. Placera informationen i sidfoten eller sidhuvudet så att den är åtkomlig från alla sidor.
Beskriv ert uppdrag eller er affärsidé
Informera om organisationens uppdrag eller företagets affärsidé och mål för att öka webbplatsens trovärdighet. Utgå från era prioriterade målgrupper och vad som är viktigast för dem att veta.