Riktlinjer taggade med Lågt hängande frukt

2 juli, 2017

Ange sidans språk i koden

För att öka sannolikheten att till exempel skärmläsare presenterar innehållet korrekt bör html-koden ange aktuellt språk med hjälp av lang-attribut.

30 juni, 2017

Markera tydligt vilket fält eller element som är i fokus

Den som navigerar med t.ex. tab-tangenten behöver få veta var fokus ligger. Standardmarkeringen är ofta en tunn linje som är svår att se.
Gör markeringen tydlig, till exempel med en CSS-regel.

21 maj, 2012

Erbjud möjlighet att hoppa förbi återkommande innehåll

Bygg in genvägar i strukturen. Det kan ta lång tid att ta sig till olika delar av ett dokument när man navigerar med tangentbord, eftersom man normalt måste stega sig förbi varje länk. Webbplatser som har ett omfattande och komplext menysystem med många länkar kan försvåra avsevärt för många användare.

21 maj, 2012

Skapa korta webbadresser för sidor som ska spridas

Om adressen till en sida ska spridas, till exempel i annonser eller tryckt material, så skapa en kort och tydlig webbadress.

21 maj, 2012

Skapa rubriker med h-element

Märk upp rubriker med h1, h2 och så vidare. Undvik att särskilja en rubrik från brödtext enbart genom formgivning. Det gör det nämligen svårare för personer med vissa hjälpmedel att navigera på sidan, och svårare för sökmotorer att avgöra vad sidan handlar om.

21 maj, 2012

Var tydlig med förutsättningar för att kunna använda e-tjänsten

Användarna ska inte behöva avbryta en process för att de inte har förberett information som krävs för att slutföra processen. Var tydlig med vilken information som tjänsten kommer att begära.

25 april, 2012

Ange när webbsidorna har publicerats eller uppdaterats

Gör det tydligt hur pass aktuell informationen på webbplatsen är genom att ange ett datum på sidan. I vissa fall är det också relevant att ange ett klockslag.

25 april, 2012

Ange vilken organisation som är avsändare av webbplatsen

Informera om vilken organisation som står bakom webbplatsen och vem som har ansvar för den. Placera informationen i sidfoten eller sidhuvudet så att den är åtkomlig från alla sidor.

25 april, 2012

Beskriv ert uppdrag eller er affärsidé

Informera om organisationens uppdrag eller företagets affärsidé och mål för att öka webbplatsens trovärdighet. Utgå från era prioriterade målgrupper och vad som är viktigast för dem att veta.