Riktlinjer taggade med Webbdesign

21 maj, 2012

Stryk aldrig under text som inte är länkad

När text är understruken signalerar det till användarna att den är klickbar.

21 maj, 2012

Skapa rubriker med h-element

Märk upp rubriker med h1, h2 och så vidare. Undvik att särskilja en rubrik från brödtext enbart genom formgivning. Det gör det nämligen svårare för personer med vissa hjälpmedel att navigera på sidan, och svårare för sökmotorer att avgöra vad sidan handlar om.

21 maj, 2012

Markera obligatoriska fält i formulär

Informera användaren om vilka fält i ett formulär som är obligatoriska, för att minska risken att onödig tid läggs på rättning av felaktigt eller ofullständigt ifyllda formulär.

21 maj, 2012

Använd rätt html-element när ni gör listor

En av poängerna med HTML är att språket kan användas för att märka upp semantiken i ett dokument. Märk upp listor som listor, och se till att inget annat än listor är märkta så. Skärmläsare och andra hjälpmedel behöver korrekt kodade listor för att kunna signalera till användaren att en lista faktiskt är just en lista.

21 maj, 2012

Basera inte viktig funktionalitet på format som kräver insticksprogram

Flash, Quicktime och liknande ger ofta problem för de som använder hjälpmedel, eller som inte använder mus, även när webbläsaren har ett insticksprogram för att hantera dem. Låt därför ert viktigaste innehåll vara användbart även utan insticksprogram.

21 maj, 2012

Utveckla webbplatsen enligt en standard, snarare än för en webbläsare

Följ en webbstandard när ni utvecklar er webbplats, så kan ni vara mer säkra på att koden kommer att fungera även i kommande webbläsare. Samtidigt underlättar ni för dem som använder webbplatsen med andra verktyg än de vanligaste.

21 maj, 2012

Ge tydlig återkoppling i e-tjänster

Ge tydlig återkoppling till användarna i ärenden som utförs via webben och e-tjänster. Vanliga automatiserade funktioner för kommunikation är meddelande, granskning, kvittens och mottagningsbevis.

18 maj, 2012

Minimera antalet fält i formulär

Använd så få fält som möjligt i formulär. Det ökar läsbarheten och användbarheten. Minimera särskilt antalet obligatoriska fält. Endast de som är absolut nödvändiga för att ni ska få in tillräckligt med uppgifter bör vara obligatoriska.

25 april, 2012

Gör länkar, klickbara ytor och menyer användbara för alla

Klickbara ytor, till exempel textlänkar, bildobjekt och knappar, spelar en viktig roll på webben. Användarna behöver lätt kunna förstå vad som är klickbart. Se därför till att markera samma typ av länkar på samma sätt över hela webbplatsen.

25 april, 2012

Var konsekvent i navigation, struktur och utformning

Konsekvens är mycket viktigt för att användarna ska förstå hur webbplatsen fungerar. Det betyder inte att alla sidor måste se likadana ut, men liknande uppgifter ska utföras på samma sätt oavsett var på webbplatsen man befinner sig.

25 april, 2012

Visa tydligt var användaren befinner sig

Användarna behöver hjälp att förstå var på webbplatsen de befinner sig.