Riktlinjer taggade med Webbredaktör

21 maj, 2012

Märk upp citat i koden

Om ni använder citat i texter ska de märkas upp som citat i koden. Då kan ni lätt ge citat ett eget grafiskt utseende via css. Märkningen och utseendet tydliggör för användarna vad som är ett citat från viss person, till skillnad från vanlig text som ni själva som avsändare står för. Hjälpmedel kan också behöva korrekt kodade citat för att kunna ange för användarna när något är ett citat.

21 maj, 2012

Ange om ett dokument är en del av ett större dokument

Om ett dokument är en del av ett större dokument, eller är nära relaterat till andra material, länka dit och använd relevanta attribut som beskriver relationen. Till exempel kan varje kapitel av en rapport ligga på varsin sida, med länkar sinsemellan, som har attributen ”prev” och ”next” . Det finns också särskilda attibut för tillhörande ordlistor, upphovsrättsinformation med mera. De underlättar för användare och sökmotorer att förstå att, och hur, dokument hör ihop.

21 maj, 2012

Stryk aldrig under text som inte är länkad

När text är understruken signalerar det till användarna att den är klickbar.

21 maj, 2012

Skapa rubriker med h-element

Märk upp rubriker med h1, h2 och så vidare. Undvik att särskilja en rubrik från brödtext enbart genom formgivning. Det gör det nämligen svårare för personer med vissa hjälpmedel att navigera på sidan, och svårare för sökmotorer att avgöra vad sidan handlar om.

21 maj, 2012

Använd rätt html-element när ni gör listor

En av poängerna med HTML är att språket kan användas för att märka upp semantiken i ett dokument. Märk upp listor som listor, och se till att inget annat än listor är märkta så. Skärmläsare och andra hjälpmedel behöver korrekt kodade listor för att kunna signalera till användaren att en lista faktiskt är just en lista.

21 maj, 2012

Skriv rubriker till tabeller

Tabeller kan vara svåra att tolka – både för användare med skärmläsare och för andra. Låt html-koden uttrycka vad tabellens olika delar innehåller, och hur de hänger ihop. På så vis blir tabellen tillgänglig för alla. Använd till exempel th-element för att ange vilka celler som är rad- och kolumnrubriker.

21 maj, 2012

Gör det enkelt att ringa upp telefonnummer

Märk upp telefonnummer med tel-länkar, så att man kan ringa upp ett telefonnummer direkt, genom att klicka på det.

21 maj, 2012

Gör det möjligt för andra att återanvända webbplatsens innehåll

Gör tjänster och information på er webbplats åtkomliga för andra system, så att andra kan återanvända ert innehåll. Överväg att själva syndikera och förädla material för att skapa större nytta åt era användare.

21 maj, 2012

Publicera i första hand dokument i html och skapa tillgängliga pdf:er

Publicera dokument, som rapporter och utredningar, i webbplatsens standardformat (html). Andra format gör det svårare att komma åt informationen, eftersom de ofta kräver extra programvara. Om du ändå behöver lägga ut en pdf, se då till att göra den tillgänglig.

21 maj, 2012

Gör det möjligt att prenumerera på information

Gör det möjligt att prenumerera på information från er webbplats. Då kan användarna enkelt hålla sig underrättade om vad som händer inom ert område.

21 maj, 2012

Skriv datum och andra siffreruppgifter konsekvent

Använd ett konsekvent sätt att skriva datum och andra sifferuppgifter. Om datum presenteras på flera olika sätt kan det vara förvirrande för läsaren, särskilt för personer som får innehållet uppläst av ett hjälpmedel.

21 maj, 2012

Använd ord och termer konsekvent

Var konsekvent med hur ni använder ord och termer, för att undvika feltolkningar. Kontrollera konsekvensen i ert ordval på webbplatsen, både i texter och i navigation och funktioner.

21 maj, 2012

Skriv lättbegripliga texter

Texter på webbplatser bör skrivas på ett så enkelt och begripligt språk som möjligt, för att vara effektiva att läsa, och för att kunna förstås av ett stort antal läsare.

21 maj, 2012

Gör texterna överskådliga

Ingångssidan och andra huvudsidor på webbplatsen bör vara relativt korta, för att ge användarna en överblick över innehållet. Undersidor kan innehålla lite längre texter.

21 maj, 2012

Skriv beskrivande rubriker och etiketter

Bra rubriker hjälper läsaren att hitta i texten. Rubrikerna är särskilt viktiga för personer som använder skärmläsare, som kan läsa upp en lista över rubrikerna på en sida. Rubrikerna ska vara lagom långa och sammanfatta vad sidan eller avsnittet handlar om. Alltför korta och allmänna rubriker ger inte användarna så mycket hjälp, till exempel ”Inledning” eller ”Aktiviteter”.

18 maj, 2012

Gruppera formulärets fält

Formulär med många inmatningsfält blir tydligare och enklare att förstå om man delar upp dem i flera delar. Delarna kan antingen presenteras i olika grupper på en webbsida eller delas upp på flera sidor.

18 maj, 2012

Lyft fram det viktigaste i texten

Se till att det viktigaste i varje text och avsnitt lyfts upp och lyfts fram tydligt. Se till att texter inte är onödigt långa, och att de inte har viktigt innehåll längre ner. Risken är att användarna missar det viktiga, eller får lägga onödigt lång tid på att hitta det.

18 maj, 2012

Gör det möjligt att få ut avpublicerat material

Om ni är en myndighet och publicerar något på webbplatsen upprättas allmänna handlingar. För att allmänhetens rätt till insyn ska kunna tillgodoses över tid krävs att ni kan tillhandahålla även den information som inte längre finns tillgänglig på den aktiva webbplatsen.

18 maj, 2012

Samla in informationen regelbundet för att säkerställa bevarandet

För att innehållet på webbplatsen ska kunna bevaras och finnas tillgängligt även på lång sikt måste det samlas in och sparas ner från webbplatsen regelbundet. Denna riktlinje är en av fem som gäller arkivering, och berör framför allt myndigheter.

18 maj, 2012

Undvik oavsiktlig gallring vid ändringar och uppdateringar

Innehåll på myndigheters webbplatser är allmänna handlingar som ska bevaras enligt arkivlagstiftningen. Man får ta bort information och gallra, men bara om det finns stöd i en författning.

18 maj, 2012

Publicera i format som är lämpade för långsiktigt bevarande

Innehåll på myndigheters webbplatser är allmänna handlingar. Därför behöver de kunna bevaras under lång tid. Det gäller både text och bilder, ljud eller video.

18 maj, 2012

Planera för långsiktigt bevarande redan vid utveckling av webbplatsen

Planera redan i utvecklingsfasen för att bevara och göra informationen på webbplatsen tillgänglig över tid. Det kan innebära lägre kostnad och högre effektivitet för verksamheten.

18 maj, 2012

Redovisa vilka register som myndigheten för och vilka regler som gäller för tillgång till dem

I enlighet med Personuppgiftslagen (PUL 26 §) ska information om register beskriva vilka typer av uppgifter som lagras, syften, användningsområden, varifrån uppgifterna kommer och i vilka fall informationen samkörs med andra organisationers register.

25 april, 2012

Ge webbplatsen en god läsbarhet

Typsnittet och luftigheten i texten påverkar webbplatsens läsbarhet. Texten bör vara så stor att den är bekväm att läsa. Alltför liten text, stora textmassor och många olika typsnitt gör texterna svårlästa. Begränsa därför antalet typsnitt på webbplatsen och använd alltid flexibla måttenheter, till exempel em eller procent, så att det går att att påverka storleken på texten med webbläsarens inbyggda funktionalitet.

25 april, 2012

Möjliggör synpunkter, frågor och dialog

Ge användarna möjlighet att lämna förslag och rapportera in felaktigheter om er webbplats och verksamhet. Då får du värdefull information om hur webbplatsen kan förbättras, bygger förtroende och ger er möjlighet att utveckla verksamheten.

25 april, 2012

Följ upp hur webbplatsen används

En förutsättning för att upprätthålla en bra webbplats med hög kvalité på funktionalitet och innehåll är att löpande följa upp och utvärdera hur den används. Några vanliga metoder för uppföljning är användningstester, expertutvärderingar, trafik- och sökordsanalys.

25 april, 2012

Låt genomgångssidor orientera användarna

Genomgångssidor visas när användarna klickar i menyn och det går att navigera djupare i strukturen. De är alltså inte målet, utan ett steg på vägen mot det användarna vill göra. Innehållet på en genomgångssida ska därför ge en överblick av innehållet i avdelningen, och orientera användarna vidare.

25 april, 2012

Erbjud användarna flera olika sätt att navigera

Användare har många olika strategier för att hitta på webbplatser. Erbjud därför fler sätt att navigera utöver sökfunktionen och den primära navigeringen/menyn.

25 april, 2012

Länka alla sidor till startsidan

Det går inte att förutse på vilken webbsida användarna börjar sina besök, eller när de behöver hjälp för att leta vidare. Se därför till att alla sidor på webbplatsen har länkar till sidor och funktioner som är viktiga för navigeringen.

25 april, 2012

Använd startsidan för att ge en introduktion till webbplatsen

Startsidan används ofta av besökare som inte är bekanta med webbplatsen och som inte vet så mycket om hur organisationen är uppbyggd. Den är också en naturlig plats att återvända till om användarna gått vilse i strukturen. Se startsidan som en innehållsdeklaration, där de osäkra användarna får hjälp att hitta det de söker.

25 april, 2012

Var konsekvent i navigation, struktur och utformning

Konsekvens är mycket viktigt för att användarna ska förstå hur webbplatsen fungerar. Det betyder inte att alla sidor måste se likadana ut, men liknande uppgifter ska utföras på samma sätt oavsett var på webbplatsen man befinner sig.

25 april, 2012

Gör det lätt att hitta det viktigaste

Gör det lätt för användarna att hitta rätt på webbplatsen. Utgå från deras behov och perspektiv när ni strukturerar information och skriver rubriker, länkar och menyer.

25 april, 2012

Hjälp användarna att hitta på webbplatsen

Användarna behöver hjälp att förstå hur webbplatsens navigationsfunktioner används, så att de enkelt kan hitta den information de behöver. Gör det också tydligt visuellt var på webbplatsen man befinner sig.

25 april, 2012

Uppdatera webbplatsens innehåll och länkar regelbundet

Skapa tydliga rutiner för hur innehållet på webbplatsen ska uppdateras och gallras. Se till att borttagna sidor inte längre indexeras av sökmotorerna.

25 april, 2012

Förvaltningsorganisationen och dess kunskap ska stå i proportion till webbplatsens storlek och ambitioner

Se till att ni har den tid och kunskap som krävs för att planera och samordna förvaltningen av webbplatsen. Det är en förutsättning för att det publicerade materialet ska kunna hålla en hög nivå av användbarhet och tillgänglighet.

25 april, 2012

Ange tydligt om viss information är inaktuell

Gör det tydligt för användarna om det finns innehåll på webbplatsen som inte längre är giltigt. Ett exempel är om ni i referenssyfte har kvar tidigare riktlinjer eller juridisk information, som har blivit ersatta av nyare material.

25 april, 2012

Ange när webbsidorna har publicerats eller uppdaterats

Gör det tydligt hur pass aktuell informationen på webbplatsen är genom att ange ett datum på sidan. I vissa fall är det också relevant att ange ett klockslag.

25 april, 2012

Ange vilken organisation som är avsändare av webbplatsen

Informera om vilken organisation som står bakom webbplatsen och vem som har ansvar för den. Placera informationen i sidfoten eller sidhuvudet så att den är åtkomlig från alla sidor.

25 april, 2012

Ange vem som är innehållssansvarig för varje sida

Informera om vem som har det övergripande ansvaret för webbplatsen, även om det inte finns en ansvarig utgivare. Ange även vem som har innehållsansvar för varje enskild sida och hur man tar kontakt med den personen.

25 april, 2012

Beskriv hur webbplatsen fungerar och vad den innehåller

Beskriv hur användarna kan anpassa webbplatsen efter sina behov, hur de kan använda den och vad den innehåller, till exempel om det finns integrerade externa tjänster. Samla informationen under Om webbplatsen. Samlingssidan Om webbplatsen ska gå att komma åt från alla webbplatsens sidor.