Riktlinjer taggade med Webbredaktör
Ange om ett dokument är en del av ett större dokument
Om ett dokument är en del av ett större dokument, eller är nära relaterat till andra material, länka dit och använd relevanta attribut som beskriver relationen. Till exempel kan varje kapitel av en rapport ligga på varsin sida, med länkar sinsemellan, som har attributen ”prev” och ”next” . Det finns också särskilda attibut för tillhörande ordlistor, upphovsrättsinformation med mera. De underlättar för användare och sökmotorer att förstå att, och hur, dokument hör ihop.
Stryk aldrig under text som inte är länkad
När text är understruken signalerar det till användarna att den är klickbar.
Skapa rubriker med h-element
Märk upp rubriker med h1, h2 och så vidare. Undvik att särskilja en rubrik från brödtext enbart genom formgivning. Det gör det nämligen svårare för personer med vissa hjälpmedel att navigera på sidan, och svårare för sökmotorer att avgöra vad sidan handlar om.
Använd rätt html-element när ni gör listor
En av poängerna med HTML är att språket kan användas för att märka upp semantiken i ett dokument. Märk upp listor som listor, och se till att inget annat än listor är märkta så. Skärmläsare och andra hjälpmedel behöver korrekt kodade listor för att kunna signalera till användaren att en lista faktiskt är just en lista.
Skriv rubriker till tabeller
Tabeller kan vara svåra att tolka – både för användare med skärmläsare och för andra. Låt html-koden uttrycka vad tabellens olika delar innehåller, och hur de hänger ihop. På så vis blir tabellen tillgänglig för alla. Använd till exempel th-element för att ange vilka celler som är rad- och kolumnrubriker.
Gör det enkelt att ringa upp telefonnummer
Använd standardiserad uppmärkning av telefonnummer. Det kan till exempel göra att användare kan ringa upp ett telefonnummer genom att klicka på det.
Gör det möjligt för andra att återanvända webbplatsens innehåll
Gör tjänster och information på er webbplats åtkomliga för andra system, så att andra kan återanvända ert innehåll. Överväg att själva syndikera och förädla material för att skapa större nytta åt era användare.
Gör det möjligt att prenumerera på information
Gör det möjligt att prenumerera på information från er webbplats. Då kan användarna enkelt hålla sig underrättade om vad som händer inom ert område.
Skriv datum och andra sifferuppgifter konsekvent
Använd ett konsekvent sätt att skriva datum och andra sifferuppgifter. Om datum presenteras på flera olika sätt kan det vara förvirrande för läsaren, särskilt för personer som får innehållet uppläst av ett hjälpmedel.
Använd ord och termer konsekvent
Var konsekvent med hur ni använder ord och termer, för att undvika feltolkningar. Kontrollera konsekvensen i ert ordval på webbplatsen, både i texter och i navigation och funktioner.
Skriv lättbegripliga texter
Texter på webbplatser bör skrivas på ett så enkelt och begripligt språk som möjligt, för att vara effektiva att läsa, och för att kunna förstås av ett stort antal läsare.
Gör texterna överskådliga
Ingångssidan och andra huvudsidor på webbplatsen bör vara relativt korta, för att ge användarna en överblick över innehållet. Undersidor kan innehålla lite längre texter.
Gruppera formulärets fält
Formulär med många inmatningsfält blir tydligare och enklare att förstå om man delar upp dem i flera delar. Delarna kan antingen presenteras i olika grupper på en webbsida eller delas upp på flera sidor.
Lyft fram det viktigaste i texten
Se till att det viktigaste i varje text och avsnitt lyfts upp och lyfts fram tydligt. Se till att texter inte är onödigt långa, och att de inte har viktigt innehåll längre ner. Risken är att användarna missar det viktiga, eller får lägga onödigt lång tid på att hitta det.
Samla in informationen regelbundet för att säkerställa bevarandet
För att innehållet på webbplatsen ska kunna bevaras och finnas tillgängligt även på lång sikt måste det samlas in och sparas ner från webbplatsen regelbundet. Denna riktlinje är en av fem som gäller arkivering, och berör framför allt myndigheter.
Undvik oavsiktlig gallring vid ändringar och uppdateringar
Innehåll på myndigheters webbplatser är allmänna handlingar som ska bevaras enligt arkivlagstiftningen. Man får ta bort information och gallra, men bara om det finns stöd i en författning.
Publicera i format som är lämpade för långsiktigt bevarande
Innehåll på myndigheters webbplatser är allmänna handlingar. Därför behöver de kunna bevaras under lång tid. Det gäller både text och bilder, ljud eller video.
Planera för långsiktigt bevarande redan vid utveckling av webbplatsen
Planera redan i utvecklingsfasen för att bevara och göra informationen på webbplatsen tillgänglig över tid. Det kan innebära lägre kostnad och högre effektivitet för verksamheten.
Redovisa vilka register som myndigheten för och vilka regler som gäller för tillgång till dem
I enlighet med Personuppgiftslagen (PUL 26 §) ska information om register beskriva vilka typer av uppgifter som lagras, syften, användningsområden, varifrån uppgifterna kommer och i vilka fall informationen samkörs med andra organisationers register.
Ge webbplatsen en god läsbarhet
Typsnittet och luftigheten i texten påverkar webbplatsens läsbarhet. Texten bör vara så stor att den är bekväm att läsa. Alltför liten text, stora textmassor och många olika typsnitt gör texterna svårlästa. Begränsa därför antalet typsnitt på webbplatsen och använd alltid flexibla måttenheter, till exempel em eller procent, så att det går att att påverka storleken på texten med webbläsarens inbyggda funktionalitet.
Den största delen information på en webbplats är vanligtvis textbaserad. Underlätta för alla användare genom att anpassa webbplatsen för olika hjälpmedel och ge löptext och övriga textelement god läsbarhet.
Möjliggör synpunkter, frågor och dialog
Ge användarna möjlighet att lämna förslag och rapportera in felaktigheter om er webbplats och verksamhet. Då får du värdefull information om hur webbplatsen kan förbättras, bygger förtroende och ger er möjlighet att utveckla verksamheten.
Följ upp hur webbplatsen används
En förutsättning för att upprätthålla en bra webbplats med hög kvalité på funktionalitet och innehåll är att löpande följa upp och utvärdera hur den används. Några vanliga metoder för uppföljning är användningstester, expertutvärderingar, trafik- och sökordsanalys.
Länka alla sidor till startsidan
Det går inte att förutse på vilken webbsida användarna börjar sina besök, eller när de behöver hjälp för att leta vidare. Se därför till att alla sidor på webbplatsen har länkar till sidor och funktioner som är viktiga för navigeringen.
Använd startsidan för att ge en introduktion till webbplatsen
Startsidan används ofta av besökare som inte är bekanta med webbplatsen och som inte vet så mycket om hur organisationen är uppbyggd. Den är också en naturlig plats att återvända till om användarna gått vilse i strukturen. Se startsidan som en innehållsdeklaration, där de osäkra användarna får hjälp att hitta det de söker.
Gör det lätt att hitta det viktigaste
Gör det lätt för användarna att hitta rätt på webbplatsen. Utgå från deras behov och perspektiv när ni strukturerar information och skriver rubriker, länkar och menyer.
Visa tydligt var användaren befinner sig
Användarna behöver hjälp att förstå var på webbplatsen de befinner sig.
Uppdatera webbplatsens innehåll och länkar regelbundet
Skapa tydliga rutiner för hur innehållet på webbplatsen ska uppdateras och gallras. Se till att borttagna sidor inte längre indexeras av sökmotorerna.
Förvaltningsorganisationen och dess kunskap ska stå i proportion till webbplatsens storlek och ambitioner
Se till att ni har den tid och kunskap som krävs för att planera och samordna förvaltningen av webbplatsen. Det är en förutsättning för att det publicerade materialet ska kunna hålla en hög nivå av användbarhet och tillgänglighet.
Ange tydligt om viss information är inaktuell
Gör det tydligt för användarna om det finns innehåll på webbplatsen som inte längre är giltigt. Ett exempel är om ni i referenssyfte har kvar tidigare riktlinjer eller juridisk information, som har blivit ersatta av nyare material.
Ange när webbsidorna har publicerats eller uppdaterats
Gör det tydligt hur pass aktuell informationen på webbplatsen är genom att ange ett datum på sidan. I vissa fall är det också relevant att ange ett klockslag.
Ange vilken organisation som är avsändare av webbplatsen
Informera om vilken organisation som står bakom webbplatsen och vem som har ansvar för den. Placera informationen i sidfoten eller sidhuvudet så att den är åtkomlig från alla sidor.
Beskriv hur webbplatsen fungerar och vad den innehåller
Beskriv hur användarna kan anpassa webbplatsen efter sina behov, hur de kan använda den och vad den innehåller, till exempel om det finns integrerade externa tjänster. Samla informationen under Om webbplatsen. Samlingssidan Om webbplatsen ska gå att komma åt från alla webbplatsens sidor.
Anpassa webbplatsen för flerspråkighet
Flerspråkiga webbplatser behöver både tekniskt stöd och en bra struktur för att fungera optimalt. Riktlinjen sammanställer erfarenheter av hur webbplatser kan anpassas för flerspråkighet.
Håll god kvalitet på översättningarna
Språklagens krav på vårdat, enkelt och begripligt språk (se R10) gäller alla språk som används i offentlig verksamhet, även svenskt teckenspråk. Här följer några råd med syfte att upprätthålla kraven på begriplighet också i översatta texter.
Ge information på engelska och andra språk
Många som inte har svenska som modersmål behöver få information på sitt eget språk. Det är allra viktigast för personer som inte behärskar svenska alls, som nyanlända invandrare, men är ofta till stor hjälp även för den som kan lite svenska. Utöver kraven på begriplig svenska för alla (se R10) och information på nationella minoritetsspråk (se R14), bör myndigheter och andra offentliga organ därför översätta delar av sin information till andra språk.
Ge information på de nationella minoritetsspråken
Personer som talar något av våra fem nationella minoritetsspråk har särskilda rättigheter till sina språk. Minoritetsspråkstalare ska till exempel kunna använda sitt modersmål i kontakt med myndigheter. De nationella minoritetsspråken i Sverige är finska, samiska, meänkieli, romska (romani chib) och jiddisch.
Ge information på svenskt teckenspråk
Många döva och hörselskadade har svenskt teckenspråk som förstaspråk och svenska som andraspråk. Teckenspråkiga personer behöver få information på sitt förstaspråk, på samma sätt som andra minoritetsgrupper. Nyinflyttade teckenspråkiga personer lär sig i regel det svenska teckenspråket ganska snabbt. Däremot tar det längre tid för dem att lära sig skriven svenska.
Tänk på att det svenska teckenspråket är ett annat språk än svenska. Det är inte en tecknad representation av svenska. Det finns många olika teckenspråk i världen.
Ge information på lättläst svenska
Den som har lässvårigheter kan ha svårt att tillgodogöra sig texter, även om de är skrivna på ett klart och begripligt språk. Därför kan ni behöva ge information på lättläst svenska. Lättläst svenska är anpassad efter läsaren. Språket är enklare och texterna kortare, men all viktig information ska ändå finnas med. Även layout och bilder bör anpassas till läsaren.
Kombinera skrift med ljud, bild och film
Kombinera skriven text med ljud, bild och film för att göra informationen mer tillgänglig och lättare för alla att förstå. Särskilt viktigt är detta för personer med olika typer av lässvårigheter. Personer med synnedsättning behöver information i talad form.
Ge all information på begriplig svenska
All information på webbplatsen ska skrivas på begriplig svenska. Målet är att så många personer som möjligt ska kunna tillgodogöra sig innehållet, även personer med funktionsnedsättningar och personer med svenska som andraspråk.