Riktlinjer i kategori Testning

8 december, 2020

Se till att eventuella samtalsfunktioner är tillgängliga

När det finns funktioner för samtal med röst eller video ska dessa utformas på ett sätt som gör dem tillgängliga för så många som möjligt.

8 december, 2020

Respektera användarens inställningar

Inställningar som användaren gjort i webbläsaren ska om möjligt få genomslag vid presentation av färger, typsnitt, kontraster, textstorlek, och fokusmarkör.

3 december, 2020

Dokumentera tillgänglighetsfunktioner

Funktionalitet och innehåll med syfte att öka tillgängligheten ska dokumenteras, vara tillgänglig och lätt att hitta.

3 december, 2020

Utforma eventuella reglage så att alla kan använda dem

Sidan är ett utkast

Denna sida är en av flera nya webbriktlinjer som förtydligar och exemplifierar innebörden i de kriterier som går utöver WCAG i standarden EN301549, och som har relevans för DOS-lagen.

Kom gärna med synpunkter!

Exempelvis genom e-post till info@webbriktlinjer.se eller genom kommentarsfunktionen i slutet av sidan.

 

Denna riktlinje gäller för knappar, spakar, vred och andra reglage – både i hård- och mjukvara – avsedda för slutanvändare för att aktivera, avaktivera eller ställa in en app.


Rekommendationer för tillgängliga reglageLänk hit

  • Ställ inte för höga krav på motorisk förmåga.
  • Gör det möjligt att avläsa aktuell inställning utan att ändra den.
  • Hjälp användaren att undvika oavsiktlig inmatning.


Ställ inte för höga krav på motorisk förmågaLänk hit


Om ett reglage kräver finmotorik såsom förmågan att nypa eller vrida, så måste det finnas alternativa sätt att utföra motsvarande interaktion för användare som saknar sådan förmåga. Alternativen kan vara exempelvis enkla knappar eller tangentbordskommandon.

Användaren ska inte heller tvingas göra flera saker samtidigt, såsom att trycka ner flera olika tangenter eller flera fingrar i kombination.

Detta krav överlappar både R160. Erbjud alternativ till komplexa fingerrörelser och ett kommande kriterium i WCAG 2.2 om drag och släpp, men gäller framförallt för appar, och har ett bredare tillämpningsområde. Till exempel berör inte dessa kriterier samtidig nedtryckning av flera tangenter.

I moderna operativsystem erbjuds alternativ till komplexa tangentkombinationer.


Gör det möjligt att avläsa aktuell inställning utan att ändra denLänk hit


Aktuell status för två- och treställiga reglage ska kunna urskiljas av alla utan att behöva ändra inställning. De måste även kunna avläsas utan syn.


Hjälp användaren att undvika oavsiktlig inmatningLänk hit


Om en tangent hålls intryckt ska det inte behöva leda till teckenrepetering förrän efter två sekunder och därefter maximalt varannan sekund. Se till att detta antingen går att justera med hjälp av inställningar eller att repetition aldrig sker snabbare än så.

Om samma tangenttryckning upprepas (snarare än hålls inne) ska den inte registreras förrän det gått minst en halv sekund, såvida inte användaren har möjlighet att justera tidsgränsen.

Detta berör exempelvis användare med ofrivilliga skakningar och nedsatt finmotorisk precision.

I allmänhet kan användaren genom inställningar för ”tangentrepetition” i operativsystemet påverka detta, men se till att eventuell programkod som lyssnar på tangenthändelser och som inte tar hänsyn till operativsystemets inställningar ändå respekterar dessa gränser. Vi tror inte att detta är vanligt förekommande i digital offentlig service, men det skulle kunna förekomma, till exempel i pedagogiska spel spel.


Vad säger standarder och lagar om denna riktlinje?Länk hit


Enligt DIGGs föreskrifter (§4) ska digital service som omfattas av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service vara möjlig att uppfatta, vara hanterbar, begriplig och robust.

Eftersom dessa principer är svåra att utan vägledning tillämpa i enskilda detaljer erbjuds i §5 ett konkret sätt att uppfylla dem: Kriterierna i bilaga A i standarden EN301549 v2.1.2 (pdf). Denna webbriktlinje är ett försök att förklara och exemplifiera sju av dessa kriterier:

  • 5.5.1 Manövreringsmetod
  • 5.5.2 Särskiljande av manövrerbara delar
  • 5.6.1 Läge avkänns taktilt eller med ljud
  • 5.6.2 Visuellt läge
  • 5.7 Tangentrepetition
  • 5.8 Acceptans av dubbla tangentnedslag
  • 5.9 Samtidiga användaraktiviteter


TerminologiLänk hit


Inställningar för ”tangentrepetition” kallas ibland för ”tangentfilter” eller ”tröga tangenter”.

Termen ”reglage” används här för det som i standarden heter ”manövrerbar del” (operable part på engelska).

23 oktober, 2020

Gör tillgänglighetsfunktioner åtkomliga

Tänk efter och testa så att ni inte råkar göra funktioner för ökad tillgänglighet (exempelvis lyssnafunktion eller syntolkning) omöjliga att nå för målgruppen.

20 augusti, 2018

Se till att allt innehåll presenteras rätt oavsett skärmens riktning

Alla människor har inte möjlighet att vrida på sin skärm. Vissa måste välja ett läge (stående eller liggande) och alltid använda detta, exempelvis med skärmen fast monterad på en rullstol. Skapa därför en design så att innehåll och funktioner är tillgängliga oavsett skärmens riktning. Då kan var och en välja det läge de föredrar.


Det finns inget som hindrar att presentationen av innehållet och funktionerna skiljer sig åt mellan de båda lägena så länge innehållet är tillgängligt och funktionerna är åtkomliga och har normal funktion.

I riktlinjen finns undantag för när funktionaliteten är beroende av att användaren har skärmen i en viss riktning, till exempel ett pianoprogram där liggande läge är nödvändigt för att alla tangenterna ska få plats. Informera användaren om när en viss riktning av skärmen är nödvändigt.

19 augusti, 2018

Se till att hjälpmedel kan presentera meddelanden som inte är i fokus

Se till att de som använder tekniska hjälpmedel som exempelvis skärmläsare och förstoringsprogram kan göras uppmärksamma på viktiga meddelanden även om de presenteras utanför det område på sidan som användaren har i fokus.
Ange med hjälp av attributen role eller aria-live var viktiga meddelanden kan förekomma, så får hjälpmedel kännedom om dessa och kan presentera dem för användaren vid ett lämpligt tillfälle.
Berörda användare riskerar annars att missa varningar, upplysningar och felmeddelanden.

2 juli, 2017

Gör en logisk tab-ordning

Testa tab-ordningen genom att granska en sida av varje sidtyp utan hjälp av tryckkänslig skärm, mus eller annat pekdon.

30 juni, 2017

Ge användarna möjlighet att justera tidsbegränsningar

Användare behöver ibland möjlighet att justera tidsbegränsningar som finns inbyggda i systemet, till exempel i en beställningsfunktion. Ge dem det!

30 juni, 2017

Utveckla systemet så att det går att hantera med enbart tangentbordet

Se till att det går att hantera all funktionalitet med enbart tangentbord, eftersom många hjälpmedel i praktiken fungerar som tangentbord.

29 juni, 2017

Beskriv med text allt innehåll som inte är text

Användare som är beroende av till exempel skärmläsare och punktdisplay behöver beskrivningar av allt innehåll som inte är text. Det beskrivs i textalternativ eller alt-texter som det också kallas.

Det gäller till exempel:

  • Bilder (förutom sådana som endast används för dekoration)
  • Diagram
  • Animationer
  • Ljudsignaler

Se därför till att allt sådant innehåll beskrivs med hjälp av text, förutom i de undantagsfall som beskrivs i WCAG-kriteriet. Undantagen gäller framförallt sådana situationer där en beskrivande text skulle motverka innehållets syfte (till exempel när syftet med ett ljud är att testa användarens hörsel).

22 juni, 2017

Texta inspelad rörlig media (video, ljud, animationer…)

Inspelad digital video ska ha undertexter (kallas även textbeskrivningar eller textremsa) och för ljudinspelningar (till exempel podcasts) med mera ska en textversion erbjudas.

10 februari, 2017

Använd webbvideo för att öka tillgängligheten

Använd gärna video som komplement eller alternativ till andra presentationsformat. Texta och syntolka filmerna så kan fler ta del av innehållet.

30 oktober, 2014

Anpassa webbplatsen även för små skärmar

Allt fler använder mobilen eller andra enheter med små skärmar för att besöka webbplatser och använda tjänster och program. Anpassa därför information, funktioner och gränssnitt för alla typer av skärmar.

21 maj, 2012

Erbjud möjlighet att hoppa förbi återkommande innehåll

Bygg in genvägar i strukturen. Det kan ta lång tid att ta sig till olika delar av ett dokument när man navigerar med tangentbord, eftersom man normalt måste stega sig förbi varje länk. Webbplatser som har ett omfattande och komplext menysystem med många länkar kan försvåra avsevärt för många användare.

21 maj, 2012

Markera obligatoriska fält i formulär

Informera användaren om vilka fält i ett formulär som är obligatoriska, för att minska risken att onödig tid läggs på rättning av felaktigt eller ofullständigt ifyllda formulär.

21 maj, 2012

Se till att bakåtknappen fungerar

Webbläsarens funktion för att backa är en av de mest använda funktionerna för att navigera på webben, både inom en webbplats och mellan webbplatser. Se därför till att den fungerar.

21 maj, 2012

Utnyttja webbläsarnas inbyggda funktioner för utskrift

Använd en stilmall för att låta användarna skriva ut från webbplatsen. Då kan de förhandsgranska utskrifter via webbläsarens inbyggda funktion och kontrollera hur tabeller, text och andra sidelement ska sidbryts. För beräkningar, kvittenser, mottagningsbevis och liknande kan det dock vara motiverat att erbjuda särskilda utskriftsversioner.

21 maj, 2012

Använd Javascript för att öka tillgängligheten – inte tvärtom

Javascript ger ofta en god användbarhet, och kan bidra till ökad tillgänglighet och effektivitet. Men det finns användare som inte kan eller vill använda Javascript. Se därför till att det går att använda webbplatsens viktigaste funktioner även utan Javascript, och följ riktlinjer för tillgänglig Javascript.

21 maj, 2012

Skapa en flexibel layout som fungerar vid förstoring eller liten skärm

Skapa en layout som fungerar på en 320 pixlar bred skärm utan att information eller funktionalitet går förlorad, utan scrollning i mer än en riktning. I praktiken innebär det responsiv design och att att riktigt långa ord behöver avstavas. Att behöva scrolla i sidled är besvärligt och försämrar upplevelsen. Många använder små skärmar och personer som på grund av nedsatt syn förstorar innehållet har liknande behov.

21 maj, 2012

Se till att koden validerar

Se till att er webbplats har sidmallar och stilmallar som har en god kodkvalitet och följer standarder. Det ökar chansen att alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna på webbplatsen, oavsett vilka verktyg de använder.

21 maj, 2012

Följ kodstandarder

Använd standarder så långt som möjligt. Ett skäl till att webben har blivit så användbar är att den bygger på öppna standarder. Tack vare detta kan vi utveckla och använda webben med verktyg från olika leverantörer. Öppna standarder möjliggör konkurrens, underlättar innovationer och är ett skydd mot att en eller ett fåtal aktörer tar över och kontrollerar webben.

21 maj, 2012

Gör tydliga användbara knappar

Se till att knappar är lätta att förstå och använda. Namnge knapparna tydligt, och på vedertagna sätt.

18 maj, 2012

Låt användarna fylla i information i valfritt format

Användarna ska enkelt kunna fylla i information som efterfrågas på webbplatsen, utan att få upp felmeddelanden som går att undvika genom programmering. Ett vanligt exempel är alla de sätt man kan skriva ett personnummer, till exempel 630125-0000 eller 196301250000. Skapa funktioner som ger det ifyllda det format som systemet behöver.

18 maj, 2012

Låt inte en webbadress sluta fungera

Det finns ett stort värde i de länkar som leder till er webbplats, både för användarna som vill kunna hitta den, och för er i sökmotorernas rankning. Se därför till att länkarna fortsätter att fungera även på lång sikt. De ska inte sluta fungera om ni byter publiceringsverktyg.

25 april, 2012

Ge webbplatsen en god läsbarhet

Typsnittet och luftigheten i texten påverkar webbplatsens läsbarhet. Texten bör vara så stor att den är bekväm att läsa. Alltför liten text, stora textmassor och många olika typsnitt gör texterna svårlästa. Begränsa därför antalet typsnitt på webbplatsen och använd alltid flexibla måttenheter, till exempel em eller procent, så att det går att att påverka storleken på texten med webbläsarens inbyggda funktionalitet.

Den största delen information på en webbplats är vanligtvis textbaserad. Underlätta för alla användare genom att anpassa webbplatsen för olika hjälpmedel och ge löptext och övriga textelement god läsbarhet.

23 april, 2012

Visa var ett fel uppstått och beskriv det tydligt

Hjälp dina användare när det blir fel. Väl formulerade felmeddelanden ger användarna möjlighet att fylla i så felfria data som möjligt i formulären. De minskar också risken för att användarna ska bli irriterade när systemet inte förstår eller kan tolka den felaktigt inmatade informationen.

20 mars, 2012

Följ WCAG 2.1 nivå AA

Följ Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) för att göra webbplatsen, innehållet och era tjänster tillgängliga för en bred mottagargrupp, inklusive personer med olika typer av funktionsnedsättningar. Detta maximerar värdet på de resurser ni lägger på webbutveckling och ökar samtidigt möjligheten för alla att delta i samhället på lika villkor.